Wiele osób boryka się ze zbyt niskim stężeniem żelaza w organizmie. Na jego niedobór są narażone głównie dzieci, młodzież, kobiety w ciąży i sportowcy. Do jego objawów należy bladość skóry i warg, ogólne osłabienie umysłowe i mięśni, utrudnione zapamiętywanie, mniejsza odporność, a u dzieci także słabszy rozwój psychiczny oraz ograniczony wzrost. Jednak głównym objawem jest niedokrwistość, która przyczynia się do powstawania powyższych objawów.

zrodla-zelaza

Żelazo jest niezbędne do budowy hemoglobiny, czyli czerwonego barwnika krwi, który jest odpowiedzialny za rozprowadzanie tlenu w organizmie. Do zdiagnozowania niedokrwistości wystarczy wykonać morfologię krwi. Anemia (niedokrwistość) może być wynikiem stanu chorobowego lub zbyt niskim spożyciem żelaza albo zwiększeniem jego zapotrzebowania, np. w okresie rozpoczęcia treningów sportowych.

Są dwa rodzaje żelaza. Hemowe występujące w czerwonym mięsie i podrobach, oraz niehemowe, które znajduje się w produktach roślinnych, ale niestety wchłania się ono w dużo mniejszym stopniu niż hemowe. Duże ilości żelaza niehemowego znajdują się w nasionach roślin strączkowych, natce pietruszki, prawdziwym kakale, orzechach i wszystkich zielonych roślinach, zwłaszcza liściastych. Można zwiększyć wchłanianie tego rodzaju pierwiastka z posiłku poprzez uwzględnianie wtedy warzyw lub/i owoców bogatych w witaminę C oraz mięso lub ryby, a także wyeliminowanie mleka i produktów mlecznych, jaj oraz kawy i herbaty. Witamina C oraz aminokwasy zwierzęce poprawiają wchłanianie tego żelaza, a białka serwatkowe, kazeinowe oraz kwasy fitynowe z kawy i herbaty hamują jego absorpcję. O bioprzyswajalności decydują również jego zapasy ustrojowe oraz stan zdrowia organizmu.

Suplementacja żelazem może okazać się zdradliwa, gdyż organizm nie ma mechanizmu, który usuwa jego nadmiar. W związku z czym, ten pierwiastek gromadzi się w tkankach powodując ich uszkodzenie. Z tego względu należy zwiększać w diecie ilość produktów będących dobrym źródłem żelaza, a suplementację skonsultować z lekarzem.

Warto jest zadbać o prawidłowy poziom żelaza w organizmie, bo przy uzupełnieniu ewentualnych niedoborów można zaobserwować znaczną poprawę nie tylko kondycji, ale też procesów myślowych oraz skóry.