W taki szary i jak na astronomiczne lato jednak niezbyt ciepły dzień chętnie sięgamy po kubek czegoś rozgrzewającego. Niezmiennie polecamy zieloną herbatę – są kolejne doniesienia naukowe o jej prozdrowotnych właściwościach.

 

W „American Journal of Clinical Nutrition” opublikowano jakiś czas temu artykuł poświęcony badaniom nad zaletami zielonej herbaty. Autorzy, powołując się na wyniki badań naukowych, podają, że jest ona naszym sprzymierzeńcem w walce o utrzymanie szczupłej sylwetki, zapobiega rozwojowi niektórych odmian nowotworów oraz chroni przed nadciśnieniem tętniczym. Pomocna jest również w profilaktyce chorób układu krążenia. Ale to nie wszystko: ze względu na wysoką zawartość fluoru zielona herbata zapewnia białe zdrowe ząbki, a także zapobiega chorobom układu kostnego.

 

Jakie badania dowodzą tego wszystkiego?

Skuteczność w walce z nadwagą udowodniono m.in. podczas eksperymentu, w ramach którego podawano przez 12 tygodni zieloną herbatę osobom chcącym schudnąć, jednak nie zmieniając przy tym ich diety i stylu życia. Badani w tym okresie stracili na wadze średnio 1,5 kg .

W niedawno przeprowadzonych badaniach dowiedziono również, że picie zielonej herbaty zmniejsza ryzyko zachorowania na raka prostaty – w badanej grupie mężczyzn pijących ten napój zachorowało zaledwie 9%, podczas gdy w analogicznej nie spożywającej tego naparu było to aż 30%.

 

Odpowiednio zaparzona zielona herbata ma również właściwości pobudzające, dzięki czemu może zastąpić kawę, która jednak wypłukuje magnez z organizmu i jest drażniąca dla przewodu pokarmowego. Aby uzyskać taki efekt należy zalać liście wodą o temperaturze 60-90 stopni Celsjusza i parzyć je przez 3 minuty – w tak krótkim czasie teina nie wiąże się z garbnikami, dzięki czemu uzyskujemy pobudzający i orzeźwiający napar. Wydłużenie czasu parzenia zmienia właściwości napoju – będzie on działał relaksująco i uspokajająco.

Warto wiedzieć, że zieloną herbatę można parzyć aż 3-krotnie. Smakosze najbardziej cenią napar z drugiego parzenia.

herbata