Orkisz to stara i przez lata niezbyt popularna odmiana pszenicy. Dziś wraca do łask, zyskując przychylność fanów zdrowego odżywania. Dlaczego?

 

Pszenica, wyhodowana w celu łatwiejszego uzyskiwania dużych plonów, zawiera dużo glutenu. Podczas zbiorów pozbawia się ją łupiny, przez co narażona jest na zanieczyszczenie pestycydami i środkami chemicznymi, stosowanymi do ochrony zboża przed szkodnikami. Orkisz hoduje się i zbiera razem z łupiną, co skutecznie zabezpiecza ziarna przed wspomnianymi zanieczyszczeniami i zapewnia im zachowanie wysokiej wartości odżywczej. Podczas mielenia zboże pozbawia się łupiny, jednak mocna łuska, które je otacza, nadal zapewnia mu ochronę przed zanieczyszczeniami, w tym nawet przed promieniowaniem radioaktywnym.

 

Fakt, że przez lata orkisz był mało popularnym składnikiem diety wyszedł mu dobre, bowiem uchronił przed ulepszaniem, jakiemu poddawane są surowce, wykorzystywane na skalę masową. Dzięki temu jego wartość odżywcza jest naprawdę wysoka. W porównaniu do zwykłej pszenicy charakteryzuje się:

– większą o 30-47% zawartością białka,

– większą ilością błonnika,

– obecnością łatwiej przyswajalnego glutenu,

– wyższą zawartością witamin (A, E, D) i składników mineralnych (cynk, miedź, selen) oraz ich wyższą aktywnością biologiczną,

– obecnością kwasu krzemowego, który pozytywnie wpływa na wygląd skóry, włosów i paznokci oraz na pamięć,

– wyższym stopniem strawności,

– obecnością sporych ilości fitosteroli, które redukują poziom cholesterolu we krwi,

– przewagą dobroczynnego dla organizmu kwasu linolenowego wśród kwasów tłuszczowych.

 

Ponadto orkisz posiada właściwości krwiotwórcze, budujące tkankę mięśniową oraz poprawiające nastrój i ogólnie wpływające pozytywnie na psychikę. Poleca się go osobom pracującym intensywnie fizycznie i psychicznie, sportowcom, osobom uczącym się, a także narażonym na stres.

 

Jak można wykorzystywać to zboże w kuchni? Obecnie nie jest to trudne, gdyż z orkiszu wytwarza się wiele produktów: mąkę, a z niej pieczywo i inne produkty, kaszę, makaron, płatki, otręby, a nawet kawę. Nie są to co prawda najtańsze produkty, ale  nie trzeba też ich spożywać w ogromnych ilościach, aby skorzystać z dobroczynnych właściwości orkiszu.

 

orkisz