Dziś zgodnie z obietnicą będziemy zajmować się przyspieszaniem metabolizmu. Oto sposoby, które pozwolą podkręcić metabolizm i przestać nagminnie liczyć kalorie.

 

metabolizm

1. Aktywność fizyczna. Prawda jest taka, że regularna i urozmaicona aktywność fizyczna to najlepsza metoda przyspieszenia przemiany materii. Powinniśmy mieszać ćwiczenia siłowe z tzw. cardio, co zaskutkuje przyrostem masy mięśniowej, przy jednoczesnym zwiększeniu wydolności układu krążenia. Warto wiedzieć, że trening tlenowy podnosi tempo metabolizmu aż 20-krotnie w stosunku do stanu spoczynkowego.

 

2. Regularne pory spożywania posiłków. Powtarzamy to, jak mantrę, ale jedzenie o stałych porach to naprawdę klucz do szczupłej sylwetki. Posiłki spożywane co 4-5 godzin powodują, że metabolizm nie musi zwalniać, aby organizm magazynował składniki odżywcze na później. Po jakimś czasie tryb oszczędzania, mający na celu stworzenie zapasów na wypadek „głodówek”, zostanie wyłączony, a przemiana materii będzie znacznie wydajniejsza.

 

3. Unikanie diet niskokalorycznych. Diety ubogo energetyczne i źle dopasowane (poniżej 1000 kcal) zmuszają organizm do bardzo oszczędnego gospodarowania energią, co na dłuższą metę powoduje spowolnienie metabolizmu, wejście w tryb oszczędzania i odkładanie zapasów. Powrót do normalnej kaloryczności potraw po takiej diecie kończy się zazwyczaj efektem jo-jo. Jeśli już się odchudzamy, to dopasujmy jadłospis do swoich potrzeb i nie przekraczajmy ubytku 1000 kcal w odniesieniu do CPM.

 

4. Ostre przyprawy. Powodują wzrost termogenezy bezdrżeniowej.

 

5. Dieta. Jest wiele składników odżywczych, które powodują przyspieszenie procesów chemicznych, składających się na przemianę materii. Poniżej podajemy ich listę oraz wpływ na metabolizm, abyście mogli odpowiednio zmodyfikować swoje jadłospisy.

– Białko – podwyższa przemianę materii, ponieważ jego trawienie wymaga dostarczenia dużych ilości energii, jednak diety wysokobiałkowe są dość niebezpieczne dla zdrowia z uwagi na to, że bardzo obciążają wątrobę i nerki.

– Witaminy z grupy B – uczestniczą w wielu procesach chemicznych, w tym w przemianach węglowodanów, wchodzą w skład licznych enzymów, a także biorą udział w wydłużaniu łańcuchów kwasów tłuszczowych. Znajdziemy je m.in. w roślinach strączkowych, orzechach i nasionach, jajkach, łososiu, tuńczyku, czy otrębach.

– Wapń – aktywator wielu enzymów, niezbędny do regulacji procesów energetycznych. Najwięcej jest go w mleku, serze żółtym i sardynkach.

– Fosfor – uczestniczy w przemianach tłuszczów i węglowodanów. Obecny niemal w każdym produkcie spożywczym.

– Sód – odpowiada za procesy wyzwalania energii. Również występuje powszechnie.

– Potas – antagonista sodu, uczestniczy m.in. w syntezie białka i transporcie aminokwasów do komórek. Sporo jest go w soi, morelach suszonych, ziemniakach, pomidorach i białej fasoli.

– Magnez – aktywuje enzymy niezbędne do przemian tłuszczów i węglowodanów. Obfitują w niego nasiona dyni, otręby, kakao i kasza gryczana.

– Selen – bierze udział w przemianach tłuszczów. Występuje w tłustych rybach morskich i roślinach strączkowych.

– Cynk – bardzo ważny pierwiastek, bo jego działanie w organizmie jest niezwykle szerokie. Bierze udział w przemianach wszystkich makroskładników, a jego niedobór powoduje nietolerancję glukozy. Obecny w dużych ilościach w otrębach i nasionach.

– Mangan – uczestniczy w przemianach węglowodanów i tłuszczy. Występuje w orzechach i produktach zbożowych z pełnego przemiału.

– Jod – niezbędny do produkcji hormonów tarczycy, które regulują cały metabolizm i przemiany wszystkich makroskładników. Jego źródłami są głównie ryby morskie.

 

Podsumowując: aby przyspieszyć metabolizm zażywajmy regularnych ćwiczeń fizycznych, spożywajmy urozmaicone i odpowiednio zbilansowane posiłki o stałych porach, a także przyprawiajmy jedzenie ostrymi przyprawami. Do tego kubek zielonej herbaty o poranku i gotowe :)