Kwestia popijania posiłków jest raczej kontrowersyjna. Środowisko naukowe podzieliło się w tej kwestii na zwolenników i zadeklarowanych przeciwników, prawda jest jednak taka, że wszystko zależy od stanu zdrowia.

Przyjmowanie płynów podczas spożywania pokarmów powoduje rozwodnienie kwasów żołądkowych, co sprawia, że enzymy trawienne działają mniej efektywnie, proces trawienia wydłuża się i nie wszystkie składniki pokarmowe zostają wchłonięte w stopniu maksymalnym. W związku z tym odradza się popijanie posiłków osobom cierpiącym na dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego, takie jak refluks, niedokwaśność, czy zgaga. Osoby te nie powinny również przyjmować dużych ilości płynów wieczorem.

Osoby zdrowe mogą popijać posiłki, przy czym warto zwrócić uwagę na to, czym się to robi. Najlepsza jest zielona herbata, herbatki ziołowe (np. mięta, rumianek) lub soki owocowe.

Z kolei odchudzaniu się sprzyja wypicie szklanki płynu na około 15-30 minut przed posiłkiem, gdyż powoduje to częściowe wypełnienie żołądka i spożycie mniejszej ilości pokarmu. Tu również wskazane są zielone, ziołowe lub owocowe herbaty, a także woda gazowana (dwutlenek węgla dodatkowo rozpycha ściany żołądka).

Odradzamy natomiast popijanie posiłków czarną herbatą, szczególnie dzieciom, kobietom w ciąży i karmiącym, wegetarianom oraz osobom w okresie rekonwalescencji. Czarna herbata ogranicza wchłanianie żelaza, a tym grupom jest ono szczególnie potrzebne.

popijanie