kasza jaglanaNiegdyś bardzo popularna, potem zapomniana na długie lata, obecnie wraca do łask i słusznie, bo kasza jaglana to samo zdrowie.

Historycznie nazywano ją krupami lub jagłami. Produkowana jest z prosa, a więc nie zawiera glutenu. Ma wygląd drobnych żółtych ziarenek z czarną kropką. Można z niej przyrządzać pyszne rozgrzewające śniadania lub kolacje, podawać do dania głównego zamiast ziemniaków, czy makaronu, wykorzystywać do deserów i sałatek. A dlaczego warto po nią sięgać?

Już w medycynie chińskiej znajdują się pierwsze zapiski o ogrzewających właściwościach kaszy jaglanej. Wzmacnia ona wyziębiony organizm i podnosi temperaturę ciała. Ma działanie zasadotwórcze, czyli jest wskazana w diecie niemal wszystkich krajów wysoko rozwiniętych, w których na skutek dużego spożycia mięsa mieszkańcy mają zakwaszone organizmy. Jako produkt lekkostrawny i zarazem pożywny polecana jest osobom borykającym się z problemami z układem pokarmowym, a ponieważ nie zawiera glutenu, mogą ją spożywać chorzy na celiakię. Z tego samego powodu zaleca się podawanie jej jako pierwszy produkt zbożowy małym dzieciom odstawianym od piersi matki.

W kaszy jaglanej znajdziemy całe mnóstwo wartościowych składników odżywczych: witamin (z grupy B oraz E), składników mineralnych (magnez, wapń, potas, fosfor, żelazo), lecytynę, antyoksydanty oraz krzemionkę, która ma pozytywny wpływ na stan stawów, skóry, włosów i paznokci, pomaga utrzymać naczynia krwionośne w dobrej kondycji oraz przyspiesza przemianę materii.

Włączając kaszę jaglaną do swojej diety dbamy więc o odporność, ładną cerę, mocne włosy i paznokcie oraz uzupełniamy niedobory wielu witamin i minerałów. Ogólnie czujemy się piękniejsi i zdrowsi :)