okoPostęp cywilizacyjny sprawił, że nasze oczy wystawione są na sytuacje i substancje, z którymi jeszcze 50 lat temu nie musiałaby się mierzyć. Zanieczyszczone powietrze w miastach, godziny spędzane przez ekranem komputera lub telewizorem, oświetlenie jarzeniowe, klimatyzacja w biurze i samochodzie, dziura ozonowa, stres – to wszystko stanowi poważne obciążenie dla gałek ocznych – warto zadbać o ich dobrą kondycję, by w podeszłym wieku nadal móc cieszyć się dobrym wzrokiem.

 

Oczywiście ważne jest nawilżenie i oczyszczanie oczu (najlepiej przepłukiwać je solą fizjologiczną), stosowanie odpowiednich monitorów i oświetlenia podczas pracy z komputerem oraz dbanie o właściwy poziom wilgotności powietrza w pomieszczeniach, w których długo przebywamy, jednak równie istotne, jeśli nawet nie bardziej, jest dostarczenie oczom niezbędnych dla nich składników odżywczych.

Bardzo ważną substancją, jeśli myślimy o dobrym wzroku, jest karotenoid o nazwie luteina, chroniący oczy przed działaniem wolnych rodników. Luteina występuje w kapuście (białej i zielonej), szpinaku i rukoli. Już 150g tych warzyw dziennie pokrywa pełne zapotrzebowanie na tę substancję.

Dla wzroku bardzo ważne też są: witamina A (retinol), pełniąca istotną rolę w odbieraniu bodźców wzrokowych przez siatkówkę, beta-karoten, będący jej prekursorem oraz witaminy C i E, będące silnymi przeciwutleniaczami. W związku z tym w menu każdej osoby dbającej o oczy powinny znaleźć się: warzywa kapustne, czarna porzeczka, papryka, marchew, kiwi i owoce cytrusowe, orzechy, oleje roślinne, soja, buraki, morele.

Ponadto nie należy zapominać o wypijaniu 2 litrów płynów dziennie – również to ma wpływ na dobrą kondycję gałek ocznych.