olej lnianyOlej lniany tłoczony jest na zimno z nasion lnu zwyczajnego. Ma specyficzny smak, intensywnie żółtą barwę oraz cierpki zapach. Z tych powodów bardzo długo wykorzystywany był wyłącznie w kosmetyce, jednak od pewnego czasu wiemy, że włączanie go do diety jest jak najbardziej wskazane. Dlaczego?

Otóż jest to prawdziwa skarbnica kwasów tłuszczowych omega – 3 (60%), które mają udowodnione naukowo działanie antykancerogenne. Ponadto w 30% składa się też z kwasów omega – 6 i omega – 9, a jedynie 10% stanowią tłuszcze nasycone. Ogółem olej lniany może pomóc więc w profilaktyce przeciwnowotworowej oraz układu krążenia (wzmocnienie serca i rozszerzenie naczyń wieńcowych zapobiega nadciśnieniu tętniczemu, miażdżycy, i zawałowi). Występujący w oleju lnianym kwas alfa – linolenowy wpływa pozytywnie na pracę mózgu i pomaga chronić się przed chorobami neurodegeneracyjnymi (Parkinsona i Altzheimera) oraz drętwieniem kończyn. Dodatkowo obecne są tu lignany, które wspomagają perystaltykę jelit, a także wykazują działanie podobne do estrogenów, a więc mogą być pomocne w odchudzaniu (biorą udział m.in. w regulacji gospodarki węglowodanowej w organizmie, formowaniu masy kostnej). Spożycie oleju lnianego może zatem powodować przyspieszenie metabolizmu, ułatwić przemianę pokarmu w energię zamiast w tkankę tłuszczową oraz wspomagać wątrobę i korzystnie oddziaływać na trawienie. Na koniec do tych wszystkich zbawiennych właściwości należy dołożyć wpływ na stan nawilżenia skóry oraz przeciwdziałanie jej starzeniu się.

Ze względu na tak wysoką zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, olej ten ma bardzo krótki okres przydatności do spożycia. Przechowywany powinien być w butelkach z ciemnego szkła, aby chronić go przed oddziaływaniem światła, pod wpływem którego doszłoby do niekorzystnych przemian kwasów tłuszczowych. Można go również nabyć w postaci suplementów diety. Niestety jest drogi (cena za litr to około 40 zł).

Do jakich potraw można dodawać olej lniany? Do wszystkich, nie wymagających obróbki termicznej, a więc sałat, past do pieczywa, jako okrasę do kasz, czy ziemniaków itd. itp. Aby wykorzystać jego właściwości, należy spożywać 2-3 łyżki dziennie.