paprykaChoć niekwestionowaną królową jesieni jest dynia, to nie należy zapominać, że sezon trwa również na paprykę. A to bardzo zdrowe i wdzięczne warzywo, jeśli chodzi o zastosowania kulinarne, więc jedzmy je na zdrowie!

 

Papryka należy do rodziny psiankowatych, jest zatem spokrewniona z pomidorem i bakłażanem. Do Europy trafiła już w XV wieku, jednak jedynie na Węgrzech przyjęła się od razu i na stałe zawitała w menu. Pozostałe kraje traktowały ją raczej jako roślinę ozdobną, a gdzieniegdzie wręcz trującą.

Prawdą jest, że nie wszyscy mogą spożywać to warzywo, gdyż ze względu na obecność olejków eterycznych ma działanie drażniące. Unikać jej w potrawach powinni chorzy na wszelkie dolegliwości układu pokarmowego, a także dzieci i osoby starsze. Często też wywołuje alergie, jednak generalnie, poza pewnymi wyjątkami, wychodzi tylko na zdrowie :)

 

Papryka to doskonałe źródło witaminy C – w 100g zawiera jej od 90 nawet do 150 mg. Pod tym względem jest prawdziwą rekordzistką – wygrywa nawet z cytryną. Co ważne, podczas obróbki termicznej straty tego przeciwutleniacza w papryce są bardzo niewielkie. Oprócz witaminy C znajdziemy w tym warzywie też witaminy z grupy B, beta-karoten, potas, wapń, żelazo, magnez, a także błonnik pokarmowy.

 

Właściwości zdrowotne wiążą się z kolorem papryki. I tak:

1. Czerwona to obfite źródło beta-karotenu, doskonale chroni więc skórę i wzrok. Dodatkowo witamina C zadba o jędrność naskórka i przeciwdziałać będzie powstawaniu zmarszczek. W czerwonej odmianie znajdziemy też rutynę – ważny składnik, wzmacniający ściany naczyń krwionośnych oraz odporność organizmu.

2. Zielona pokrywa dzienne zapotrzebowanie na kwas foliowy aż w 25%, dlatego powinny ją spożywać przyszłe matki. Wpływa pozytywnie na układy krwiotwórczy i nerwowy, zawiera też sporo witaminy E, która opóźnia procesy starzenia się tkanek.

3. Żółta to również źródło witaminy E, ale także luteiny i zeaksantyny, silnych przeciwutleniaczy, które zwalczają wolne rodniki w siatkówce oka, dzięki czemu chronią nasz wzrok.

 

Ostry smak papryki wpływa na redukcję tkanki tłuszczowej i hamuje łaknienie, dlatego warzywo to powinno na stałe gościć w menu osób odchudzających się.

 

Zastosowań kulinarnych dla tego warzywa jest naprawdę mnóstwo. Stanowi wspaniały składnik sałatek i surówek, zup krem, past do pieczywa, dań warzywnych i warzywno-mięsnych (np. gulaszu czy lecza). Można ją również faszerować i zapiekać.