Na pewno znasz połowę z nich. Co więcej, w niektóre wierzysz! Zobacz, które z informacji o owocach i warzywach są nieprawdą…

shutterstock-207680170_b88b-x20y24xx985yy638w648h412

Mit 1. Ziemniaki tuczą

Ziemniaki są lekkostrawne, a zawarte w nich związki są łatwo przyswajalne. Prawie nie zawierają tłuszczu (ok. 0,1 proc.) i dostarczają mało kalorii (średnio 77 kcal w 100 g). Dopiero podsmażane lub polane sosem stają się tuczące. Kaloryczność kartofli zależy zatem od sposobu ich przyrządzenia i serwowanych z nimi dodatków.

Mit 2. Wszystkie warzywa można ze sobą dowolnie łączyć

Zarówno ogórki, jak i pomidory są smaczne. A do tego zdrowe chciałoby się powiedzieć. I tak jest, jednak warto pamiętać, że lepiej je jeść oddzielnie. Ogórek zabija całą witaminę C zawartą w pozostałych warzywach. Odpowiedzialny jest za to enzym o nazwie askorbinaza. Wystarczy już jedna łyżeczka soku z ogórka, aby usunąć witaminę C znajdującą się nawet w 3 litrach soku z pomidorów.

Mit 3. Cytryna zawiera najwięcej witaminy C

Największych ilości witaminy C powinniśmy szukać zupełnie gdzie indziej. Ani cytryna, ani inne cytrusy nie zawierają jej najwięcej. Gdzie możemy zatem znaleźć ją w największych ilościach? W czarnej porzeczce, czerwonej papryce czy brukselce.

Mit 4. Surowe warzywa są zdrowsze od gotowanych

Podczas gotowania marchwi i pomidorów uwalniają się karotenoidy oraz likopen, które w cudowny sposób blokują rozwój komórek rakowych w organizmie. Konsumpcja dużej ilości surowych jarzyn przysparza zaś żołądkowi problemów trawiennych. Dlatego takie warzywa jak kalafior, brokuły czy kapusta lepiej spożywać po obróbce termicznej. Gotowanie jest zabiegiem niekorzystnym wyłącznie wtedy, kiedy trwa zbyt długo lub jest kilkukrotnie powtarzane.

Mit 5. Owoce i warzywa można jeść bez ograniczeń

Niestety to również mit. Owoce i warzywa zawierają cukry proste sprzyjające odkładaniu tłuszczu. Z tego powodu wybieraj produkty o niskim Indeksie Glikemicznym:

  • Z owoców: jabłka, pomarańcze, gruszki, morele, czereśnie, wiśnie, truskawki, maliny, brzoskwinie oraz żurawina.
  • Z warzyw: brokuły, fasola, groch, cukinia, sałata, pomidor, szparagi, brukselka, ogórki, szpinak i papryka.