Wiadomo, że każdy produkt spożywczy ma kalorie, tylko woda ich nie ma. Często zapomina się, że inne, wypijane płyny, już mają mniejszą lub większą wartość energetyczną. Zaleca się spożywanie około 1,5 – 2 litrów płynów dziennie. Ile, w takim razie, wypijamy dziennie kalorii?

pobrany plik

Woda. Nawet stwierdzenie, że woda nie ma kalorii, zaczyna być błędne. Są na rynku wody smakowe, które przez zawartość węglowodanów w składzie, mają około 25 kcal w 100 ml. Należy jednak pamiętać, że są oferowane w butelkach półlitrowych i półtora litrowych, gdzie kaloryczność wzrasta odpowiednio do 125 oraz 2500 kcal.

Kawa i herbata. Przyjmuje się, że te napoje mają wartość kaloryczną bliską zeru, jeśli nie są słodzone. Ich kaloryczność wzrasta wraz z dodawaniem do nich kolejnych składników. Każda dodana łyżeczka cukru powoduje wzrost wartości energetycznej o 20 kcal. Niektórzy wtedy mówią, że ich to nie dotyczy, bo nie używają cukru, tylko miód. Ten wartościowy składnik, ma nawet więcej kalorii od cukru. Jedna łyżeczka miodu dostarcza aż 40 kcal, a łyżka 80 kcal. Ponadto miód w temperaturze powyżej 60 stopni traci swoje lecznicze właściwości. Dodając go do herbaty o wyższej temperaturze, nie będzie wywierał działania leczniczego. Dodatek mleka, śmietanki czy innych dodatków do kawy, również powoduje wzrost jej wartości energetycznej. Tradycyjne cappuccino ma około 55 kcal, a cafe latte 190 kcal. Oferowane w sklepach śmietanki do kawy przy zawartości tłuszczu 30% oraz bite śmietany, zwiększają wartość energetyczną kawy o 15 kcal przy jednej łyżeczce. Jednak często dodaje się znacznie większe ilości.

Świeżo wyciskane soki i kupne napoje. Szklanka soku owocowego zawiera około 90 kcal. Nie należą do najzdrowszych napojów ze względu na skład. Jednak da się kupić wartościowe skoki. Innym sposobem jest kupowanie świeżo wyciskanego soku lub przygotowywanie go samemu. Do wyciśnięcia jednej szklanki soku, potrzebne są co najmniej dwie pomarańcze, które dostarczają ponad 200 kcal. Świeżo wyciskany sok zawiera dużo więcej witamin niż kupny oraz nie ma dodatku żadnych ulepszaczy. Należy jednak pamiętać, że jest pozbawiony cennego błonnika.

Słodzone napoje gazowane. Popularnie określa się je mianem „napoje typu cola”. Trudno jest się w nich doszukiwać szczególnych wartości odżywczych, poza kaloriami. Napój typu Cocacola zawiera 45 kcal w 100 ml. Wypijając 0,5 litra dostarcza się do organizmu 225 kcal, a 1 litr 450 kcal. Więcej wartościowych składników znajduje się w płynach izotonicznych takich jak Isostar czy Powerade. Zwierają one węglowodany, witaminy i składniki mineralne w stężeniach, które pozwalają uzupełnić braki w organizmie po dużym (co najmniej godzinnym) wysiłku fizycznym. W 100 ml Isostaru jest 20 kcal. Nie należy się za bardzo zachwycać kupnymi płynami izotonicznymi, gdyż zawierają również konserwanty. Warto jest przygotować taki płyn samemu z wody mineralnej, cukru, szczyty soli oraz soku np. z cytryny.

Dobrze jest znać wartość kaloryczna wypijanych płynów. Jednak ważniejsza jest świadomość i wybór możliwie najzdrowszego napoju.