Ich popularność rośnie z roku na rok. Niestety nadal wiele osób decyduje się na zmianę sposobu żywienia, nie mając wiedzy potrzebnej do prawidłowego komponowania wege-menu. Zobacz, na czym polegają najbardziej charakterystyczne odmiany diet wegetariańskich i poszerz swoją wiedzę zanim wprowadzisz zmiany na stałe!

tabela

Dieta wegetariańska to nie tylko niejedzenie mięsa. Tak naprawdę ta odmiana diety jest najprostsza do zastosowania! Dowiedz się, jakie inne jadłospisy kryją się pod tym hasłem!

  1. Semiwegetarianizm – to odżywianie polegające na wykluczeniu z diety mięsa czerwonego (wieprzowego, wołowego) i jego przetworów oraz spożywaniu w ograniczonych ilościach ryb, jaj oraz mleka. Założenia tej diety zbliżone są do diety śródziemnomorskiej.
  2. Laktoowowegetarianizm – z tą dietą mamy do czynienia wtedy, gdy komponujemy menu takie jak semiwegetarianie, ale dodatkowo z diety wyłączamy ryby, jednocześnie nie rezygnując z jajek, mleka i jego przetworów.
  3. Laktowegetarianizm – to menu laktoowowegetarian z wyłączeniem jajek. Ten rodzaj odżywiania najczęściej stosowany jest przez wyznawców hinduizmu i buddyzmu.
  4. Owowegetarianizm – to menu laktoowowegetarian z wyłączeniem mleka i jego przetworów.
  5. Weganie – wykluczają z diety wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego, czyli między innymi: mleko, jajka, masło, miód.
  6. Frutarianie – wykluczają z diety te same produkty co weganie, ale dodatkowo jedzą wyłącznie te owoce, które samoistnie spadły z drzewa.
  7. Witarianie – ich dieta jest taka sama jak wegan, ale dodatkowo witarianie nie poddają swoich posiłków żadnej obróbce cieplnej.

Odpowiednie skomponowanie diety wegetariańskiej to jedyny klucz do jej zdrowotnego działania! Do najczęściej występujących niedoborów zaliczamy niedobory żelaza, witaminy B12, witaminy D, wapnia, cynku, selenu, jodu, i długołańcuchowych kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3. Dlatego też musimy zadbać o dostarczanie tych składników odżywczych wraz z innymi produktami dozwolonymi na diecie.