podjadanie1Wiele osób boryka się z problemem podjadania pomiędzy głównymi posiłkami. Przeważnie sięgają wtedy po coś, co można szybko zjeść i co jest pod ręką, czyli niestety prym wiodą tu chipsy, batoniki, cukierki, drożdżówki itp.

Dlaczego podjadamy? Tak naprawdę z różnych powodów. Niektórzy zamiast jadać główne posiłki o stałych porach, notorycznie coś pogryzają, żeby zaspokoić głód, inni reagują w ten sposób na sytuacje stresujące, jeszcze inni podjadają, gdy się nudzą lub wykonują monotonną czynność, nie angażującą za bardzo mózgu i rąk (np. oglądają telewizję, czy grają na komputerze).

 

Za sprawą nieregularności, wynikającej z podjadania oraz wartości odżywczej produktów, które wówczas konsumujemy, zaczynamy w sposób niekontrolowany przybierać na wadze. Jak temu zaradzić? Oto kilka prostych sposobów:

 

1. Jedzcie regularnie. Powtarzamy to, jak mantrę, ale to naprawdę skuteczna droga do zachowania właściwej masy ciała.

 

2. Dbajcie, aby posiłki były bogate w składniki odżywcze oraz urozmaicone. Jedzcie je powoli, starannie przeżuwając każdy kęs.

 

3. Jeśli podjadacie ze względu na uczucie głodu – zwiększcie porcje głównych posiłków, przy czym mamy tu na myśli zwiększenie ilości warzyw, które zawierają dużo błonnika (dającego uczucie sytości na dłużej), a nie dostarczają niepotrzebnych kalorii i tłuszczu.

 

4. Myślcie o tym, co jecie. Mózg zaabsorbowany inną czynnością (np. grą komputerową, czy serialem w tv) nie rejestruje spożytego posiłku i uczucie głodu pojawia się bardzo szybko. Z tego samego powodu nie jedzcie w pośpiechu. Nie musimy chyba mówić, że „posiłek dla przyjemności” to łatwa droga do nadmiaru kilogramów na wadze.

 

5. Zrezygnujcie ze słodyczy, gdyż niestety dostarczenie cukru do organizmu skutkuje zwiększeniem na niego apetytu.

 

6. Jeśli jesteście głodni, a do posiłku zostało jeszcze trochę czasu – wypijcie szklankę wody. Jeśli już jednak koniecznie musicie coś „przegryźć”, sięgnijcie po twarde surowe warzywa (np. marchew, rzodkiew, selera naciowego), odrobinę orzechów lub suszonych owoców (rodzynek, moreli, żurawiny, śliwek).