Nie trzeba kupować diety „cud”, żeby korzystać z dobrodziejstw, jakie niesie ze sobą stosowanie przypraw do potraw. Warto jednak robić to umiejętnie, tak by odpowiednio wspomóc organizm w okresach, w których najbardziej tego potrzebuje.

W okresie jesienno-zimowym należy wzmocnić odporność – doskonale nadają się do tego czosnek, oregano, chilli, goździki i cynamon. Przyprawy te pomogą zwalczyć infekcje, mają działanie wykrztuśne i antybakteryjne, powodują też zmniejszenie przekrwienia śluzówki nosa, oczyszczanie zatok i oskrzeli. Na chłody i przeziębienie wskazany jest również napój imbirowy (rozgrzewa i nawadnia), rozmaryn (działanie napotne) i  gorczyca.

Na poprawę trawienia i w razie biegunek warto sięgnąć po anyż, bazylię, pieprz, natkę pietruszki, curry, cząber, estragon, miętę i liść laurowy. Mięta jest również pomocna na mdłości, podobnie jak gałka muszkatołowa, melisa, cynamon i imbir. O tym, że melisa i waleriana działają uspokajająco wiemy chyba wszyscy, ale nie każdy ma świadomość, że podobny rezultat można uzyskać dzięki wanilii i koperkowi. Zamiast tabletek przeciwbólowych można sięgnąć po wspomnianą już melisę i goździki. Jeśli bóle towarzyszą menstruacji pomocne mogą być cząber i szafran (stosować również w przypadku nieregularnych miesiączek). Te same przyprawy łagodzą dolegliwości związane z menopauzą.

Na problemy z układem moczowym wskazane są kolendra, kminek, pietruszka i jałowiec, natomiast dla układu krążenia zbawienne może być stosowanie czosnku i melisy (obniżają ciśnienie krwi), estragonu (obniża poziom cholesterolu) oraz kurkumy, pieprzu i imbiru (na poprawę krążenia). Warto dodać, że estragon wraz z rozmarynem polecane są osobom po przebytym zawale serca.

Chorzy borykający się z nadczynnością lub niedoczynnością tarczycy powinni spożywać rzeżuchę. Na wszelkie stany zapalne w obrębie gardła i jamy ustnej świetna jest szałwia (działa dezynfekująco i przeciwzapalnie).

Zioła mogą być pomocne również osobom cierpiącym na reumatyzm – szczególnie warto tu polecić szczypiorek, majeranek i jałowiec.

Osoby na diecie powinny często sięgać po koperek (hamuje uczucie głodu) oraz oregano i tymianek (przyspieszają spalanie tłuszczu).

Przyprawy i zioła mogą również wpływać na urodę. Dla włosów wskazane jest spożywanie rzeżuchy, dla skóry – kurkumy, rzeżuchy i szałwii. Energii doda bazylia, a humor poprawią anyż, chilli, wanilia i cynamon.

 

Na koniec  uwagi techniczne: nie można przesadzać z ilościami, bo przyprawy z uwagi na dużą zawartość substancji czynnych mogą uczulać. Zioła najlepsze są świeże, jeśli więc korzystamy z nich podczas gotowania warto dodawać je na samym końcu. Aby nie straciły zbyt szybko właściwości i aromatu należy je przechowywać szczelnie zamknięte i bez dostępu światła.