Popularna ostatnia staje się dieta sokowa, zakładająca zastępowanie normalnych posiłków sokami z warzyw i owoców. Fani tej metody twierdzą, że efekty odchudzania są rewelacyjne, a przy tym organizm oczyszcza się z toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii, przewód pokarmowy nie jest obciążony, człowiek czuje się lekko i niemal młodnieje w oczach.

 

Faktycznie zaletą takiej diety jest dość duża dawka warzyw i owoców, które po zmiksowaniu lub wyciśnięciu znajdują się w szklance, a wraz z nimi błonnik pokarmowy i witaminy. Substancje odżywcze są tu zdecydowanie łatwiej przyswajalne, co stanowi szczególnie ważną sprawę dla osób cierpiących na chorobę wrzodową, czy stany zapalne jelit, a także osób po zabiegach operacyjnych.

 

Przeciwnicy takiego menu, do których również my się zaliczamy, podnoszą, że płynna dieta nie jest naturalnym sposobem odżywiania człowieka i stosowana przez dłuższy czas może prowadzić do zaburzeń w organizmie. Nie wydaje się również sensownym argument, że dieta sokowa oducza złych nawyków żywieniowych, gdyż osoba, która ją stosuje uczy się pić soki, a nie komponować zdrowe i zbilansowane posiłki.

Należy również zwrócić uwagę na fakt, że taka dieta nie dostarcza białka i tłuszczów oraz jest niskokaloryczna, co w dłuższym okresie czasu będzie prowadzić do niedożywienia jakościowego i ilościowego. Nie poleca się jej też osobom intensywnie trenującym sport.

Jeden, czy dwa dni takiej diety raczej nikomu nie zaszkodzą (raczej, bo nie niektórzy bardzo źle znoszą tak drastyczne kuracje nawet w krótkim okresie czasu), jednak nie widzimy potrzeby męczenia się w ten sposób, nawet w celach detoksykacji organizmu, gdyż standardowymi posiłkami również można wspomóc oczyszczanie z niepożądanych substancji.

 

Podsumowując, sok może zastąpić jeden posiłek w ciągu, jednak nie wszystkie. Pamiętajcie, że zbilansowana dieta dostarczać musi wszystkich składników odżywczych w odpowiednich proporcjach. Odejście od tej zasady może niestety zakończyć się dla organizmu przykrymi konsekwencjami.

 

soki