Niektórzy uważają, że dania gotowane na parze mają jałowy smak i skazane są na nie wyłącznie osoby na diecie lekkostrawnej i odchudzającej. Nic bardziej mylnego – dania przygotowywane tą techniką mogą byź równie smaczne, jak inne, czego dowodem jest to, że coraz częściej można je spotkać w menu wykwintnych restauracji. Co zatem warto wiedzieć o gotowaniu na parze?

 

Ogromną zaletą tej metody przygotowywania potraw jest zachowanie w bardzo dużym stopniu wartości odżywczych, szczególnie witamin i składników mineralnych, które podczas tradycyjnego gotowania są tracone czasem aż w 40%. Łatwiej jest też zatrzymać ładny kolor i teksturę warzyw, czy mięsa, a przy tym danie nadal będzie lekkostrawne i niskokaloryczne.

 

Gotować na parze można na kilka sposobów.

Po pierwsze są do tego specjalne garnki o perforowanym dnie, które ustawia się na drugim garnku z wodą. Zazwyczaj takie naczynia są sprzedawane w kompletach i idealnie do siebie pasują.

Po drugie na rynku są już dostępne specjalne torebki, które pozwalają taką obróbkę przeprowadzić z wykorzystaniem kuchenki mikrofalowej.

Po trzecie można zaopatrzyć się w szybkowar. Urządzenie to dzięki wytwarzanemu wysokiemu ciśnieniu szybciej zagotowuje wodę, co znacznie skraca czas obróbki; w efekcie oszczędzamy energię, a wraz z nią pieniądze.

 

Jakie produkty można przygotowywać na parze? Nadają się do tego niemal wszystkie warzywa, ziemniaki, chude mięso (np. cielęcina), drób i ryby.

para