• ODPOWIEDNI GRILL

Za najzdrowszy uchodzi grill elektryczny – nie wydziela oparów, a w czasie jego eksploatacji nie wytwarzają się  związki rakotwórcze. Na takim urządzeniu upieczemy każdy rodzaj mięsa. Najtańszy i najbardziej popularny jest grill węglowy, gdy jednak z niego korzystamy, musimy kierować się paroma zasadami, by potrawy na nim upieczone były zdrowe. Dość popularne są także grille gazowe – nie wydziela się z nich duszący dym. Upewnijmy się, że takie urządzenie ma certyfikat bezpieczeństwa. W grillach gazowych nie ma popiołu ani sadzy na ruszcie. Bez względu na rodzaj grilla, warto wybrać taki, który będzie zrobiony z porządnego materiału i stabilny.

  • WŁAŚCIWE PRZYGOTOWANIE POŻYWIENIA

Zarówno przed grillowaniem, jak i w trakcie musimy przestrzegać higieny. Ważną kwestią jest odpowiednie przygotowanie i przechowywanie mięs i ryb. Pamiętajmy, aby każdy kawałek był dokładnie umyty, a po przyprawieniu mięso należy przechowywać w warunkach chłodniczych, co zapobiega namnażaniu bakterii.. Raz rozmrożonego mięsa nie należy ponownie zamrażać. Jeśli nie mamy możliwości przechowywania mięsa w lodówce wówczas lepiej  trzymać je w torbie termoizolacyjnej.

  • WYBIERAJMY CHUDE MIĘSO

Jedna średniej wielkości kiełbaska z grilla ma ok. 190 kcal. Plaster grillowanej karkówki – ponad 230. Aby grillowane potrawy nie wpłynęły negatywnie na sylwetkę, należy pamiętać, by na ruszt trafiały tylko chude mięsa i ryby zamiast karkówki, kaszanki czy kiełbasek.

  • PRZYPRAWY

Zioła nie tylko poprawiają smak grillowanych potraw, ale są też bardzo zdrowe. Im więcej przypraw, tym lepiej. Warto korzystać z dużej ilości ziół oraz podstawowych przypraw typu sól, pieprz, papryka. Dobrym wyborem będą też: kmin rzymski, gorczyca, kolendra, szafran, goździki, oregano, rozmaryn, tymianek, curry, czosnek.

  • UŻYWAJMY TACEK

Bardzo ważną zasadą w czasie grillowania jest używanie tacek lub folii aluminiowej. Zapobiega to kapaniu tłuszczu na żarzące się węgle i wytwarzaniu substancji rakotwórczych. Absolutnie zabronione jest układanie mięs bezpośrednio na ruszcie. Pamiętajmy, że tacki są jednorazowe i nie należy wykorzystywać ich ponownie.

  • WARZYWA I OWOCE

Grillować możemy nie tylko mięso. Planując spotkanie przy grillu, zwróćmy uwagę na różnorodność produktów przeznaczonych do spożycia – oprócz mięs czy ryb warto poeksperymentować z różnego rodzaju warzywami. Do grillowania świetnie nadaje się cukinia, kukurydza, bakłażan, papryka, pieczarki. Na ruszt możemy wrzucić też owoce – nadają się do tego zwłaszcza banany, gruszki i brzoskwinie.

zdrowe-grillowanie