Sezon na dynię w pełni i nie oznacza to jedynie masowej produkcji lampionów i masek na Halloween. Dynia to wspaniały surowiec kulinarny, a do tego niezwykle zdrowe warzywo.dynie

Miąższ

Zacznijmy od tego, że miąższ dyni jest niskokaloryczny (27-32 kcal w 100g) i bogaty w błonnik, a więc spożywanie go jest zalecane wszystkim osobom dbającym o linię, tymbardziej, że nie niska wartość energetyczna idzie tu w parze z wysoką wartością odżywczą.

Dynia zawiera dużo karotenoidów (prekursorów wit. A), a im bardziej jest pomarańczowa, tym więcej tych związków w niej występuje. Ponadto jest źródłem wit. B1, B2, C, PP oraz składników mineralnych: fosforu, żelaza, wapnia, potasu i magnezu. Spożywanie miąższu dyni jest wskazane w przypadku miażdżycy, nadciśnienia tętniczego, chorób serca, wątroby i nerek, a także podczas ciąży, gdyż łagodzi mdłości.

Pestki

Nasiona dyni od wieków stosowane były jako naturalny środek zwalczający pasożyty przewodu pokarmowego (głównie tasiemce). Dziś wiemy, że w pestkach dyni znajduje się też dużo fitosteroli oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych, a zatem powinny jest spożywać osoby borykające się z podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi. Ze względu na wysoką zawartość wit. E, selenu, magnezu, cynku, miedzi i manganu nasiona zalecane są również jako składowa procesu leczenia stanów zapalnych nerek i pęcherza moczowego, trądziku, wrzodów żołądka oraz trudno gojących się ran (tu można również wykorzystać dynię w formie okładów).

Co można zrobić z dyni? Przepyszne zupy (przepis już jutro!!!), marynaty, dżemy, musy, kompoty, zapiekanki i wiele, wiele innych potraw.