Nie wszyscy wiedzą, że to co na co dzień spożywamy ma diametralny wpływ na stan naszej skóry. Co zatem powinniśmy jeść, aby była ona świeża, nawilżona, promienna i bez wyprysków?

Dieta dla suchej skóry 

Walkę z przesuszoną skórą trzeba zacząć od odpowiedniego nawodnienia organizmu. Powinno się wypijać minimum sześć szklanek płynów dziennie. Jeśli ćwiczysz albo pracujesz w klimatyzowanym pomieszczeniu, nawet więcej. Najlepiej postawić na biurku butelkę z wodą o pojemności 1,5 l i podczas ośmiu godzin pracy starać się wypić większą część, a pozostałą zabrać ze sobą i dokończyć w domu. Rano, jeszcze przed filiżanką kawy, wypij szklankę wody. Pamiętaj, że wodę zawierają w swoim składzie także owoce i warzywa. Jedz jak najwięcej zwłaszcza tych świeżych – zyskasz nie tylko dodatkową porcję wody, ale też cenne przeciwutleniacze zabezpieczające skórę przed starzeniem się. Dodaj do swojego menu orzechy, olej rzepakowy oraz lniany i tłuste ryby. Zawierają witaminę E oraz kwasy tłuszczowe omega-3, które zapobiegają wysuszaniu naskórka. Nie mniej ważna jest też witamina A, której niedobór sprzyja nadmiernemu rogowaceniu naskórka, co w konsekwencji powoduje jego przesuszenie. Znajdziesz ją w warzywach i owocach o czerwonej i pomarańczowej barwie (np. marchewce, morelach, pomidorach).

Dieta dla skóry trądzikowej

Naukowcy już dawno zaobserwowali, że dieta zachodnia wiąże się z częstszym występowaniem trądziku. Badania przeprowadzone zostały na wielu populacjach, m.in. wśród mieszkańców Kitava w Papui-Nowej Gwinei. Tradycyjna dieta mieszkańców Kitava opierała się na owocach, rybach i orzechach kokosowych – wśród tej populacji nie znaleziono ani jednego przypadku trądziku!  Dieta zachodnia, w której zaburzony jest stosunek kwasów tłuszczowych omega-3 do omega-6 (zbyt mało omega-3, a za dużo omega-6) i która uboga jest w przeciwutleniacze i witaminy, a bogata w węglowodany o wysokim indeksie glikemicznym jest głównym powodem tych zależności.

Niedobór w diecie niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 skutkuje nadmiernym rogowaceniem i zakłóca pracę gruczołów łojowych, co prowadzi do nasilenia trądziku. Węglowodany o wysokim indeksie glikemicznym to te obecne w białym, przetworzonym pieczywie, słodyczach, słodkich napojach, przetworzonej żywności czy fast foodach. Jeśli mamy predyspozycje do zmian trądzikowych albo tłustej skóry, unikajmy tych produktów. Zamiast nich wybierajmy nisko przetworzone produkty zbożowe takie jak ciemny ryż, kasze czy razowe pieczywo. Zawierają więcej błonnika, który sprzyja usuwaniu toksyn z organizmu. Świetnym jego źródłem są suche strączkowe, np. fasola, która bogata jest też w cynk regulujący wydzielanie sebum i przyspieszający gojenie się ran potrądzikowych.

Dieta dla skóry atopowej

Osoby z  (AZS) często cierpią także na alergię pokarmową. Najczęściej jest to alergia na mleko i jego produkty, jajo kurze, ryby, soję, pszenicę i orzeszki ziemne. Nie modyfikujmy diety bez konsultacji z dietetykiem, bo wykluczany produkt powinien być zawsze zastąpiony innym, o podobnej wartości odżywczej, po to, by zapobiec niedoborom pokarmowym. By zmniejszyć stan zapalny, sięgajmy po produkty bogate w kwasy omega-3. Okazuje się, że mogą one znacznie redukować wydzielanie substancji prozapalnych. Są to: tłuste ryby, algi, orzechy włoskie, olej rzepakowy i lniany.

pobrany plik

Źródło: http://hellozdrowie.pl