Bataty to kolejny produkt zaliczony do grupy superfoods 2013. Są to bulwy rośliny  z rodziny powojowatych, zwanej wilec ziemniaczany. Mają barwę od kremowej do pomarańczowo-czerwonawej oraz bardzo różne kształty. Pochodzą z Ameryki Południowej i Środkowej, jednak największymi ich producentami są obecnie Chiny, Uganda i Nigeria.

 

W batatach znajdziemy szereg witamin (B1, B2, B6, E, C) i związków mineralnych (wapnia, potasu, magnezu, sodu, fosforu). Słodkie ziemniaki są jednak przede wszystkim źródłem karotenoidów (to im zawdzięczają piękną barwę, a im więcej występuje w nich tych związków, tym kolor jest ciemniejszy). Dzięki obecności karotenoidów bataty chronią przed nowotworami, hamują powstawanie wolnych rodników, pomagają dłużej zachować młody wygląd i stymulują układ immunologiczny.

Ponadto w słodkich ziemniakach występują spore ilości fitosteroli i błonnika pokarmowego oraz związki o charakterze anty kancerogennym: kwas kawowy i chlorogenowy.

 

Pod względem zastosowania kulinarnego bataty podobne są do naszych rodzimych ziemniaków, przy czym ich słodki smak rozszerza spektrum ich wykorzystania o ciasta i desery. Poniżej podajemy za blogiem stylzdrowia.pl dwa pomysły na proste i pyszne dania z wykorzystaniem batatów – warto wypróbować je w nadchodzący weekend :)

 

1. Bataty z orzechami włoskimi i tymiankiem

 

bataty z tymiankiem i orzechamiSkładniki:

– 2 duże bataty

– kilka gałązek świeżego tymianku

– garść orzechów włoskich

 

Przygotowanie:

Bataty dokładnie umyć, razem ze skórką pokroić w paski (tak jak na zdjęciu), a następnie gotować na parze przez około 4 minuty. Ugotowane bataty wrzucić na suchą patelnię (ewentualnie lekko zwilżoną tłuszczem) i podsmażać razem z posiekanymi orzechami włoskimi i świeżym, posiekanym tymiankiem.

 

2. Bataty z curry i rodzynkami

 

bataty z curry i rodzynkamiSkładniki:

– 2 duże bataty

– ok. ½ garści rodzynek

– ½ łyżeczki curry

– 2 łyżki miodu

 

Przygotowanie:

Bataty dokładnie umyć, obrać ze skórki i pokroić w kostkę, a następnie gotować na parze przez 3,5-4 minuty. Ugotowane bataty delikatnie wymieszać z miodem, wrzucić na suchą (ewentualnie zwilżoną ściereczką nasączoną olejem) patelnię, posypać curry, dodać rodzynki i smażyć razem tak, aby zarumienić brzegi kostek.