W supermarketach alejki z „napojami” uginają się pod ciężarem kartonów i butelek z rozmaitymi płynami. Wszystkie kuszą atrakcyjnym opakowaniem, żywą kolorystyką i deklaracjami producentów, że to właśnie ich wyrób jest najlepszy i najzdrowszy. Najzdrowszy to jest sok świeżo wyciskany z owoców/warzyw i od razu wypijany, jeśli jednak nie macie serca do wyciskania owoców lub wciąż brakuje Wam czasu, przeczytajcie poniższą charakterystykę trzech grup płynów owocowych i/lub warzywnych, by wiedzieć, co najlepiej kupować dla siebie i swojej rodziny.

 

Sok – w 100% składa się z owoców i warzyw lub ich mieszanki. Nie może mieć dodatku barwników, aromatów, czy konserwantów, może być natomiast dosładzany, choć większość tego typu produktów obecnie nie jest. Wsad owocowy i/lub warzywny może pochodzić ze świeżo wyciśniętego soku, bądź soku zagęszczonego. Soki dostępne w sklepach prawie zawsze są poddane procesowi pasteryzacji, która ma na celu przedłużenie ich trwałości, jednak prowadzi do utraty części składników odżywczych.

 

Nektar – zawartość wsadu owocowego i/lub warzywnego może się tu wahać od 25% do 100%, jest ściśle określona i zależna od rodzaju surowca. Ponadto w składzie znajdziemy wodę, substancje słodzące i kwas cytrynowy. W tych produktach, podobnie jak w sokach, nie mogą pojawić się sztuczne barwniki, aromaty i substancje konserwujące. Również poddaje się je pasteryzacji. Przy zakupie nektaru należy zawrócić uwagę na ilość dodanego cukru, bo normy dają w tym zakresie producentom dość szerokie pole do popisu.

 

Napój – wsadu owocowego jest tu maksymalnie 30%, reszta to woda, cukier lub słodzik, kwas cytrynowy, barwniki, aromaty, a także konserwanty. W przypadku zakupu napoju należy więc szczególnie uważnie przestudiować etykietę, aby wybrać taki, który ma jak najmniej sztucznych dodatków i nie jest konserwowany chemicznie.

 

sok