Dietetycy zalecają jedzenie owoców i warzyw. Powinny się one znajdować w każdym posiłku. Czasami również zamiast tradycyjnej porcji tych produktów, proponuje się soki. Co zatem wybierać?

soki-owocowe

Soki są zbawienie i utrapieniem jednocześnie. Teraz są łatwo dostępne i coraz zdrowiej są przygotowywane. Kupienie soków warzywnych i/lub owocowych, i to jeszcze w kombinacjach i dodatkami zaspokajającymi nawet najbardziej wysublimowane podniebienia, nie stanowi żadnego problemu. Często są przygotowywane  świeżo na naszych oczach. Ponadto, często nie zawierają też żadnych składników z listy „E…”. Zatem nie pozostaje nic jak tylko sięgać po soki! Otóż nie koniecznie.

Soki są zrobione z wody zawartej w warzywach lub/i owoców. Woda dobrze nawadnia, a zawarte w nich antyoksydanty i związki biologicznie aktywne wspierają pracę organizmu. Czasem dostarczają naturalnie występujących w owocach cukrów. Soki są prawie pozbawione miąższu, a już na pewno skórek, zatem nie zawierają błonnika pokarmowego, który reguluje prace układu pokarmowego, a także opóźnia wchłanianie glukozy, której wahania przymuszają nas do częstszego jedzenia. Z tego względu soli przygotowywane tylko z warzyw można pić bez obaw, natomiast soki owocowe należy traktować jako posiłek, gdyż są one źródłem łatwo przyswajalnych węglowodanów. Wszelkie soothie czy shake’y zawierające owoce, awokado czy mleko, stanowią kaloryczny posiłek.

Soki są zdrowym urozmaiceniem diety. Jednak należy mieć na uwadze, które z nich mają wartość energetyczną posiłku.