Dziennie  przeciętny Polak spożywa 10-15 g soli kuchennej, co równa się mniej więcej 2-3 łyżeczkom tej przyprawy. To dużo więcej niż nasz organizm w rzeczywistości potrzebuje! Szczególnie powinny uważać osoby, którym grozi  cukrzyca.

Cukrzyca to choroba, która prowadzi do uszkodzenia naczyń krwionośnych i miażdżycy, przez co zwiększa ryzyko chorób serca, zawału i udaru. Nadmiar soli w diecie ma podobne działanie. Często prowadzi do nadciśnienia – choroby, która również jest przyczyną problemów z układem krążenia. Dlatego diabetycy szczególnie muszą dbać o to, co mają na talerzu. Soli powinni unikać jak ognia.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) od dawna mierzy się z tym problemem i zaleca, aby spożywać mniej niż 5 g soli na dobę . Ale nie chodzi tylko o produkty, które sami przyrządzamy. Nie zapominajmy o tym, co kupujemy. W przetworzonych produktach z supermarketu oraz w tym, co serwują w restauracjach, jest zdecydowanie za dużo soli.

W utrzymaniu odpowiedniego poziomu sodu w organizmie osób z cukrzycą pomaga potas. Jego działanie polega na obniżaniu ciśnienia. Najwięcej znajduje się go w: bananach, pomidorach, fasoli i pomarańczach.

W celu ograniczenia spożycia soli należy sięgać jak najczęściej po świeże owoce i warzywa, wybierać suszone rośliny strączkowe zamiast tych w puszkach, częściej jeść produkty pełnoziarniste, które nie są naszpikowane solą oraz patrzeć na etykiety i wybierać po prostu to, co nie zawiera soli.

sol