sok z wiśniOsoby intensywnie uprawiające sport doskonale wiedzą, co to znaczy zakwasić mięśnie. Ból, osłabienie siły, gorsza regeneracja – to powody, dla których warto tak prowadzić trening, by uniknąć tzw. „zakwasów”. Okazuje się jednak, że naszym sprzymierzeńcem jest sok z wiśni – owoców, bogatych w przeciwutleniacze i mających właściwości przeciwzapalne.

 

Naukowcy przeprowadzili badanie, mające na celu sprawdzić wpływ spożywania cierpkiego soku z wiśni na występowanie zakwasów po treningu. Biegacze (54 osoby w wieku około 35 lat, w tym 18 kobiet i 36 mężczyzn)mieli za zadanie pokonywać w ciągu doby dystans około 27 km. Przez tydzień przed zawodami otrzymywali dwa razy dziennie 355 ml cierpkiego soku z wiśni lub słodzonego napoju wiśniowego (placebo). Od początku badania oraz po zakończeniu biegu oceniali poziom bólu na skali analogowej (100 mm).

 

Uzyskano następujące wyniki: obie grupy stwierdziły dolegliwości bólowe po biegu, jednak osoby spożywające przez tydzień cierpki sok z wiśni odnotowały jego mniejsze natężenie (12+/-18 mm) w stosunku do osób, otrzymujących placebo (37 +/-20 mm). Uczestnicy badania, którzy spożywali cierpki sok wiśniowy byli również bardziej skłonni pić go w przyszłości.

 

W konkluzji badania stwierdzono, że spożycie cierpkiego soku z wiśni w ciągu 7 dni przed zawodami może zminimalizować dolegliwości bólowe u biegaczy długodystansowych.