Co takiego kryje się w tym zielonym owocu, że kochają i polecają go wszyscy dietetycy i zwolennicy zdrowego odżywiania?

Pomimo tego, że awokado jest bardzo kaloryczne ( w 100g 220kcal), zalecane jest osobom na diecie. Dostarcza zdrowych, jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, pomagających obniżyć ciśnienie krwi oraz poziom złego cholesterolu LDL. Kwasy te dają uczucie sytości na długi czas, doprowadzają do zwiększenia tempa metabolizmu i redukcji masy ciała.

Awokado bogate jest w witaminy i minerały, a wśród nich znajdziemy między innymi:

  • kwas foliowy, niezbędny dla prawidłowego rozwoju płodu, dlatego polecany jest kobietom w ciąży,
  • kwas oleinowy – obniża poziom cholesterolu LDL, pomaga w spalaniu tkanki tłuszczowej,
  • witaminy C, E, A będące silnymi przeciwutleniaczami,
  • potas – pozytywnie wpływa na układ nerwowy, wspomaga pracę serca. Awokado zawiera więcej potasu niż banany.
  • błonnik – zapobiega zaparciom (oczyszcza układ pokarmowy), hamuje apetyt, wspomaga pracę przewodu pokarmowego,

indeks

Ponadto awokado zawiera miedź, żelazo, wapń, fosfor, witaminy z grupy B, K, H. Wykazuje właściwości przeciwstarzeniowe, przeciwzapalne, przeciwnowotworowe. Chorzy na miażdżycę, anemię, zaparcia, stłuszczenie wątroby bez wahania powinny wprowadzić awokado do codziennej diety. Śmiało można powiedzieć, że to jedno z bogatszych źródeł witamin i minerałów, oraz niezliczonych ilości zdrowych tłuszczy.

Z czym się to je?

Awokado z powodzeniem zastąpi w kuchni masło. Dojrzały owoc wystarczy ugnieść widelcem, albo zmiksować z odrobiną soli i sokiem z cytryny na gładką masę. Można także dodać ząbek czosnku lub pietruszkę. Idealnym dodatkiem do kanapki posmarowanej masłem z awokado będzie pomidor (nasz organizm przyswoi dużo więcej likopenu zawartego w pomidorach). Chcąc urozmaicić swój posiłek dodajcie do masy posiekane jajka ugotowane na twardo lub dowolną rybę (wędzoną makrelę lub łososia, czy tuńczyka z puszki). Możecie też pokroić awokado w cienkie plastry i po prostu ułożyć na opieczonym chlebie, dodając mozzarellę lub biały ser i ulubione warzywa.

Inną opcją na wykorzystanie awokado jest sałatka. Pasuje praktycznie do wszystkiego! Poniżej prezentuję parę sprawdzonych rozwiązań.

  • awokado, kurczak, ogórek, sos jogurtowy
  • awokado, mozzarella, pomidorki koktajlowe, rukola, świeża bazylia, dowolne orzechy
  • awokado, pomidor, sałata, czarne oliwki, papryka,
  • awokado, tuńczyk, jajko na twardo, czerwona cebula, jogurt naturalny