Bataty, inaczej słodkie ziemniaki, goszczą na polskich stołach znaczne rzadziej niż tradycyjne ziemniaki. Tymczasem bataty przewyższają je pod względem wartości odżywczych i właściwości zdrowotnych.

Istnieje około 400 odmian batatów, o różnym kolorze skórki, od fioletowego, przez czerwony, pomarańczowy i żółty, do białego. Również miąższ może mieć różną barwę, w zależności od odmiany – białą, pomarańczową lub żółtą. Czerwona odmiana batatów to doskonałe źródło likopenu, który może zmniejszać ryzyko rozwoju chorób serca i niektórych nowotworów. Z kolei fioletowe zawierają antocyjany – silne przeciwutleniacze. Odmiany o żółtym miąższu są skarbnicą karotenoidów, w tym poprawiającej kondycję wzroku luteiny. Poza tym bataty zawierają sporo związków mineralnych, takich jak: wapń, fosfor, potas, sód, magnez, siarka, chlor, żelazo, jod, a także niewielkie ilości manganu, miedzi, molibdenu i selenu. Bulwy zawierają również witaminy z grupy B (zwłaszcza witaminę B6), witaminę C, kwas foliowy i witaminę E.
rodzaje-batatów
Poprzez zawartość beta- karotenu bataty mogą zmniejszyć ryzyko rozwoju raka piersi czy jelita grubego. Luteina wpływa na poprawę wzroku, a antocyjaniny mogą polepszyć pamięć i funkcje poznawcze.
Bataty w przeciwieństwie do ziemniaków, mają niski indeks glikemiczny (54), co pozytywnie wpływa na gospodarkę węglowodanowa organizmu. Są polecane osobom chorującym na cukrzycę, gdyż poprawiają wrażliwość tkanek na insulinę.