Wyglądem przypomina małą kapustę, jednak mimo miniaturowych rozmiarów dorównuje swojej większej kuzynce pod względem właściwości i wartości odżywczych. Brukselka, która powstała ze skrzyżowania jarmużu i kapusty głowiastej, ma m.in. właściwości antynowotworowe, a także może wzmagać płodność.
smacznego-blog-brukselka-1

Brukselka, podobnie jak inne warzywa krzyżowe, takie jak brokuły czy kalafior, ma właściwości antynowotworowe, które zawdzięcza zawartości sulforafanu – silnego przeciwutleniacza. Sulforafan może uchronić m.in. przed rakiem prostaty, płuc, piersi i jelita grubego, jednak nie zastąpi leku w chorobie.  Sulforafan wykazuje także właściwości antybakteryjne. Badania potwierdzają, że może on być pomocny w walce z Helicobacter pylori – bakterią powodującą wrzody żołądka.

Jednak brukselka zachowa swoje antynowotworowe właściwości pod warunkiem, że będzie odpowiednio ugotowana. Tradycyjne gotowanie w wysokiej temperaturze niszczy bowiem myrozynazę – enzym, który jest niezbędny do produkcji sulforafanu. Najlepiej więc gotować brukselkę na parze, ale nie dłużej niż 3-4 minuty. Można ją również zjeść surową.

Włączenie do diety brukselki może zwiększyć płodność, gdyż brukselka zawiera sporo kwasu foliowego, który odpowiada za jakość spermy. Niedobór tego składnika może przyczynić się do zmniejszenia ilości plemników w spermie, ich ruchliwości, a także skrócić czas przeżycia w pochwie kobiety.

Brukselka jest bogata w pierwiastki regulujące pracę serca i ciśnienie krwi, takie jak wapń, który odpowiada za prawidłowe pompowanie krwi do narządów i tkanek, czy magnez i potas, który rozszerza tętnice i chroni przed zawałem.

Brukselka jest skarbnicą witaminy K podobnie jak jarmuż, brokuły czy szpinak.. Jej ilość jest proporcjonalna do zawartości chlorofilu (zielonego barwnika roślin), którego w tych warzywach nie brakuje. Witamina K wykazuje właściwości antybakteryjne, przeciwzapalne, przeciwgrzybiczne i przeciwbólowe. Ponadto może hamować rozwój niektórych nowotworów, m.in. piersi, jajnika, okrężnicy, pęcherzyka żółciowego czy wątroby. Jednak co najważniejsze, witamina K odpowiada za prawidłowy proces krzepnięcia krwi. Bierze tez udział w trzymaniu prawidłowego poziomu białek budujących tkankę kostną. To dlatego dłuższy niedobór witaminy K może doprowadzić do powstania osteoporozy.

Poza tym jest ona niskokaloryczna i ma niski indeks glikemiczny, dlatego śmiało mogą po nią sięgać osoby na diecie czy diabetycy.