Jeżyny to zjadane i hodowane od niepamiętnych czasów pyszne owoce dojrzewające w słońcu. Kojarzą się z latem. Czarny kolor jeżyn wskazuje na to, że znajduje się w nich wiele antyoksydantów, więcej niż malinach. Zawierają duże ilości potasu i żelaza.

Zwiększają odporność ponieważ zawierają duże ilości kwasu elagowego, dość rzadko występującego w roślinach. Jeżyny są źródłem witamin, szczególnie witaminy C, jak również witamin z grupy B, oraz witaminy A, E i K. W jeżynach znajduje się duża ilość błonnika, a przy tym niewiele kalorii, dlatego skutecznie wspomagają odchudzanie.

6

W profilaktyce antynowotworowej dieta jest jednym z najważniejszych czynników, a jeżyny są bogate w kilka silnych przeciwutleniaczy, które niszczą wolne rodniki przyczyniające się do powstawania komórek rakowych: antocyjany, kwas elagowy, kwasy fenolowe. Ze względu na dużą zawartość antyoksydantów jeżyny zostały umieszczone na liście ORAC, czyli liście produktów, które w wysokim stopniu chronią organizm przed niszczącym wpływem reaktywnych form tlenu.

Ponadto wspomagają pracę układu krążenia oraz są wykorzystywane w przypadku problemów żołądkowych, zaparć, skutecznie je usuwając i zapobiegając im.
Dzięki dużej zawartości witaminy C i E jeżyny mogą zmniejszyć ryzyko rozwoju groźnego zwyrodnienia plamki żółtej. Ryzyko wystąpienia tej przewlekłej, postępującej choroby oczu zmniejszają także wspomniane antocyjany, które zwalczają wszelkie stany zapalne siatkówki oka oraz obniżają wysokie ciśnienie krwi, które jest czynnikiem ryzyka rozwoju AMD.

Z jeżyn można przyrządzić koktajle, kisiele, dodawać je do galaretek i ciast, a także zjadać na surowo gdyż są wyjątkowo smaczne. W ziołolecznictwie stosuje się również liście jeżyn jako środek na problemy żołądkowe oraz przy chorobach skóry.