Te pomarańczowe owoce są u nas niedoceniane, a szkoda – rokitnik to jedna z najcenniejszych roślin rosnących w naszym klimacie. Bardzo ceniony jest również na świecie (w Azji i Europie) jako superfood dorównujący jagodom Goji czy acai. Zawiera połączenie składników, które zwykle nie występują w pojedynczych produktach.

x-default

W zależności od odmiany może dostarczać 300-3000 mg witaminy C w 100 g. Co ważne, zawiera substancje, które znacznie ograniczają utratę tej witaminy podczas gotowania czy przechowywania. Według specjalistów z Instytutu Żywności i Żywienia, zapotrzebowanie na kwas askorbinowy wynosi średnio 40-50 mg dziennie u dzieci, 75 mg dziennie u kobiet i 90 mg dziennie u mężczyzn, co oznacza, że 100 g tych owoców znacznie przewyższa dzienne zapotrzebowanie na ten składnik odżywczy. Z tego powodu rokitnik jest zalecany we wszystkich dolegliwościach spowodowanych niedoborem witaminy C, takich jak, m.in. brak apetytu, skłonność do występowania siniaków, rozpulchnione i krwawiące dziąsła, trudności w gojeniu się ran, bóle mięśni i stawów.

Bogaty jest też w karotenoidy, witaminę E (czterokrotnie więcej niż nasiona słonecznika). Ponadto dostarcza kwasów omega-3 i omega-6, potasu, cynku, wapnia, żelaza, kwasu foliowego i fitosteroli.

Zawarte w dużych ilościach w owocach rokitnika witaminy C i E oraz sterole roślinne obniżają poziom „złego” cholesterolu LDL, który doprowadza do miażdżycy, a dalej do schorzeń, takich jak, m.in. choroba wieńcowa, udar mózgu czy zawał serca. Ponadto udowodniono, że sam kwas askorbinowy obniża ciśnienie krwi. Takie same właściwości wykazuje potas, którego również nie brakuje w tych jesiennych owocach. W związku z tym rokitnik jest polecany osobom zmagającym się z nadciśnieniem tętniczym, a także w profilaktyce tej choroby.
Ma silne właściwości przeciwzapalne i przeciwwirusowe. Wzmacnia odporność, łagodzi przebieg atopii i łuszczycy.
Jak jeść owoce rokitnika? Owoce rokitnika, a także wyciskany z nich sok, są dość cierpkie. Sok najlepiej dodawać do koktajli i soków ze słodkich owoców. Ze świeżych owoców można przygotować różne przetwory, konfitury, nalewki, a nawet musztardę.