Groszek zielony jest jedyną rośliną strączkową, której nasiona można spożywać także na surowo. Najsmaczniejszy jest młody, wyjęty prosto z łupiny albo gotowany, w towarzystwie marchewki. Walory smakowe powodują, że jedzenie groszku to czysta przyjemność. Na szczęście dobroczynne działanie składników w nim zawartych sprawia, że nie jest to „grzeszna” przyjemność.

Fresh peas are contained within a pod isolated on a white background.

Zielony groszek zawiera mnóstwo witamin i minerałów. W 145 gramach zielonego groszku znajduje się 117 kalorii. Możemy w nim znaleźć witaminy A, C, E, K, B1, B2, B3, B6 i kwas foliowy. Ponadto groszek dostarczy nam minerałów takich jak wapń, magnez, fosfor, żelazo, sód, błonnik pokarmowy czy potas.

Jako świetne źródło antyoksydacyjnych witamin A, C i E zielony groszek neutralizuje wolne rodniki w organizmie, dzięki czemu zmniejsza ryzyko uszkodzenia żył. Co za tym idzie redukuje poziom odkładającego się w żyłach cholesterolu. Jakie są tego skutki? Same pozytywy! Zmniejszają się szanse wystąpienia chorób serca, udaru, miażdżycy naczyń krwionośnych, artretyzmu. Usprawnia się przepływ krwi w organizmie.

Kwas nikotynowy zawarty w zielonym groszku pomaga w redukcji cholesterolu.

W groszku znajdziemy również luteinę. Udowodniono, iż ma ona znaczny udział w walce ze zwyrodnieniem plamki żółtej i kataraktą.

Obecne również w groszku witamina B6 i kwas foliowy dobroczynnie wpływają na układ krwionośny poprzez redukowanie gromadzenia się aminokwasu znanego pod nazwą homocysteina. Homocysteina uważana jest za czynnik ryzyka rozwoju zmian miażdżycowych i zakrzepowych. A jeśli system krwionośny działa prawidłowo, ryzyko jego chorób jak i chorób serca spada.

Jako, że zielony groszek jest naładowany żelazem, jego regularne spożywanie redukuje zmęczenie i znużenie, wspomaga prawidłowe formowanie się komórek oraz niweluje ryzyko wystąpienia anemii. Co więcej, żelazo jest bardzo ważnym składnikiem biorącym udział w przepływie tlenu z płuc do komórek całego ciała.

Błonnik pokarmowy zawarty w zielonym groszku utrzymuje prawidłowy system pracy układu trawiennego, a dzięki temu można kontrolować wagę. Błonnik uważany jest również za bardzo pomocny w walce z rakiem, obniżeniem poziomu złego cholesterolu, zapobiega zaparciom i dobroczynnie wpływa na pracę jelit.

W zielonym groszku znaleźć również można sól kwasu foliowego (folian), który jest niezbędny w prawidłowej syntezie DNA wewnątrz komórek. Jeśli więc jesteś w ciąży spożywaj dużo zielonego groszku.

Witaminy A i C pomagają zredukować ryzyko niemal wszystkich rodzajów raka, w tym raka płuc, raka odbytu, raka trzustki, piersi, prostaty, szyjki macicy, chłoniaka czy białaczki. Jedz więc nie tylko groszek, ale wszystkie pokarmy zawierające te witaminy.