Kwas foliowy jest to witamina z grupy B, która reguluje wzrost i funkcjonowanie komórek. Znajduje się głównie w zielonych warzywach. Ze względu na swoje właściwości, kobiety, które planują ciążę powinny ją suplementować jeszcze przed ciążą, żeby wysycić nią organizm.

98319286dc

Kwas foliowy znajduje się głównie w szpinaku, sałacie, kapuście, brokułach, szparagach, brukselce czy kalafiorze, a w mniejszych ilościach w pomidorach, warzywach strączkowych, żółtku jaja, bananach, awokado, pomarańczach i wątróbce. W niewielkim stopniu tez jest wytwarzany przez bakterie jelitowe.

Czemu kwas foliowy jest tak ważny, zwłaszcza na samym początku ciąży? Ta witamina jest niezbędna do prawidłowego wzrostu i funkcjonowania komórek. Jej niedobór objawia się w zaburzeniach syntezy kwasów nukleinowych, czyli DNA. Skutkiem zbyt małej jego ilości może być uszkodzenie układu nerwowego płodu, zapobiega uszkodzeniom cewy nerwowej i rozszczepienie podniebienia. Niedobór kwasu foliowego może przyczyniać się również do powstawania niedokrwistości, a w konsekwencji do uczucia przemęczenia, kłopotów z koncentracją, stanów niepokoju, lęku, depresji, nadmiernej wrażliwości, bezsenności, bólów głowy oraz zahamowaniu wzrostu i odbudowy komórek w organizmie.

W celu zapobiegania powstawaniu wad cewy nerwowej u dziecka, zaleca się jedzenie większych ilości produktów zawierających tę witaminę oraz  przyjmowanie 0,4 mg kwasu foliowego dziennie na 3 miesiące przed planowaną ciążą. Ze względu na dużą ilość nieplanowanych ciąż, zaleca się zapobiegawczą suplementację wszystkim kobietom w wieku rozrodczym.