Dziś drugi typ budowy: gruszka (WHR mniejsze niż 0,8 u kobiet i 1,0 u mężczyzn).

typ gruszkaOtyłość typu gruszka, zwana udowo – pośladkową, charakteryzuje się wąską talią i ramionami, smukłą górną częścią pleców, za to gromadzeniem się tkanki tłuszczowej w okolicy bioder, pupy i ud. Gruszki rzadko mają brzuszek, natomiast zdecydowanie ich problemem są pośladki, które zazwyczaj są okrągłe, a w miarę tycia zlewają się z linią bioder, nadając sylwetce ciężkości. Mają też tendencję do opadania po zewnętrznej części ciała, co powszechnie nazywane jest bryczesami i daje raczej niezbyt korzystny wizualnie efekt.

Również przy tej sylwetce warto walczyć na dwóch frontach, czyli odpowiednim odżywaniem i właściwie dobranymi ćwiczeniami.

Dieta powinna ograniczać pokarmy wysoko przetworzone i konserwowe, gdyż sprzyjają one zatrzymywaniu toksyn, a to z kolei wiąże się ze zwiększonym odkładaniem tkanki tłuszczowej. Należy spożywać dużo białka (chude mięso, nabiał, rośliny strączkowe), warzyw, swoją uwagę skierować na produkty o niskim indeksie glikemicznym. Nie wolno podjadać, chyba że warzywa lub mało słodkie owoce. Ponadto wskazane jest picie znacznych ilości płynów, zwłaszcza wody i wyeliminowanie alkoholu.

Trening ma dla gruszek duże znaczenie, gdyż ten typ budowy wymaga naprawdę sporo pracy. Sama dieta absolutnie nie da efektów. Wskazane są ćwiczenia aerobowe na nogi i pupę, a więc intensywne marsze lub joggingi, jazda na rowerze, pływanie itp. Warto też zadbać o odpowiednie proporcje ciała, co można osiągnąć wzmacniając ramiona i poszerzając nieco obręcz barkową (tu pomocne będą pompki, ćwiczenia na biceps i triceps).