WHR policzone? To dziś zgodnie z obietnicą przyglądamy się pierwszemu typowi budowy, czyli jabłku (WHR równe lub wyższe 0,8 u kobiet i 1,0 u mężczyzn).

typ jabłkoOtyłość typu jabłko, zwana również brzuszną, charakteryzuje się odkładaniem tkanki tłuszczowej w okolicy brzucha, a szczególnie w części pępkowej. Częściej występuje u mężczyzn niż kobiet i jest typowa dla osób źle odżywiających się i nie ćwiczących. U kobiet pojawia się raczej w okresie pomenopauzalnym, na skutek zmian w produkcji hormonów płciowych. Ten typ otyłości jest szczególnie niebezpieczny dla zdrowia, gdyż może prowadzić do cukrzycy typu II, nadciśnienia tętniczego, choroby wieńcowej i ogólnie zaburzenia gospodarki lipidowej w organizmie.

Najlepiej walczyć z obu stron, tzn. dietą i odpowiednim treningiem.

Dieta powinna ograniczać spożycie tłuszczów pochodzenia zwierzęcego, tzn. unikamy tłustego mięsa, wędlin produkowanych przemysłowo, potraw smażonych, słodyczy, a z kolei spożywamy więcej ryb, chudego nabiału, warzyw i owoców. Do tego dokładamy 4-5 porcji produktów pełnoziarnistych, zawierających dużo błonnika pokarmowego, który jest sprzymierzeńcem nie tylko w odchudzaniu, lecz także w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi. Warto zadbać też o odpowiednią podaż potasu (pomidory!!!), który pomaga obniżać ciśnienie tętnicze oraz magnezu (pestki dyni, słonecznika, orzechy), wzmacniającego serce.

Trening przy tym typie budowy powinien łączyć spalanie tłuszczu ze wzmacnianiem. Wskazany więc będzie wysiłek tlenowy (tzw. cardio), np. pływanie, jazda na rowerze, marszobiegi min. 3 razy w tygodniu przez min. 30 minut. Wzmacnianie natomiast powinno skoncentrować się na mięśniach brzucha, pośladków i grzbietu.