Historia kuskusu sięga 3 tys. lat przed naszą erą. Pierwotnie wytwarzany był z prosa, jednak potem zaczęto produkować go z pszenicy i tak już zostało. Co ciekawe, w krajach afrykańskich do dziś robi się go ręcznie – kobiety spotykają się na tarasach na dachach domów i wytwarzają kuskus. Jądra pszenicy spryskują słoną wodą, następnie obtaczają w mące pszennej, każde z osobna, formując drobne kuleczki. Następnie suszą je na słońcu.

W świecie muzułmańskim kuskus uważany jest za symbol bogactwa i szczęścia, a dzielenie się nim oznacza otwartość na ludzi i poczucie wspólnoty. Nic więc dziwnego, że kasza ta obecna jest na wszystkich ważnych uroczystościach i stanowi na nich element dania głównego. Tradycyjnie podaje się ją z gulaszem z jagnięciny z dodatkiem warzyw (głównie pomidorów, papryki i ciecierzycy) oraz przypraw takich, jak czosnek, gałka muszkatołowa, sproszkowana papryka i imbir. Kaszę gotuje się w specjalnych garnach do gotowania na parze, których wewnętrzną część stanowi pojemnik z dziurkowanym dnem i szczelną pokrywką.

 

W Europie, w tym w Polsce, z łatwością można kupić kuskus błyskawiczny, który wystarczy zalać posolonym wrzątkiem i zostawić pod przykryciem na 5-6 minut. Napęczniała kasza zwiększa objętość 3-krotnie.

 

Jeśli ktoś nie wierzy w symbolikę kuskusu, to i tak powinien po niego sięgać, bo to niezwykle zdrowy produkt. Dzięki pochodzeniu z pszenicy durum jest w nim więcej białka niż w innych produktach z pszenicy (13g na 100g kaszy). Zawiera bardzo niewiele tłuszczu (w postaci niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych), za to sporą dawkę węglowodanów złożonych. Jest pożywny (360kcal w 100g). Stanowi również dobre źródło witamin (niacyny, tiaminy i wit.C) oraz żelaza. Zalecany jest osobom pozostającym na diecie lekkostrawnej, gdyż zawiera mniej błonnika niż pozostałe produkty zbożowe.

 

Łatwość przygotowania kuskusu przyczyniła się do jego upowszechnienia w kuchni europejskiej i powstania mnogości potraw, w których stanowi podstawowy składnik. Jest doskonałym dodatkiem do sałatek, zup, potraw z warzyw oraz zamiennikiem ziemniaków, czy makaronu do dania głównego. Można go również spożywać na słodko, np. z cynamonem, mlekiem i migdałami, czy sosami owocowymi.

 

kuskus1