Sekretem udanego dania ze szpinakiem jest to, że szpinak musi być dobrze doprawiony. Bez odpowiednich dodatków, będzie mdły i nijaki. Przygotowując to warzywo w domu nie zapominajcie o czosnku!

Świeży, młody szpinak to bomba witaminowa. Ponieważ gotuje się szybko, nie traci cennych składników odżywczych. Poza tym wyśmienicie smakuje na surowo. Świeży szpinak zawiera:

  • przeciwutleniacze
  • żelazo
  • witaminę A (również luteinę)
  • witaminę C
  • witaminę E
  • witaminę K
  • magnez
  • mangan
  • kwas foliowy
  • betainę
  • witaminę b2 i b6
  • wapń
  • potas
  • selen
  • miedź
  • fosfor
  • cynk
  • niacynę
W 180 g ugotowanego szpinaku jest 6.43 mg żelaza. Dla porównania w hamburgerze wołowym, o wadze 170 g jest 4.42 mg żelaza.
Poniżej przepis na sałatkę ze świeżego szpinaku z truskawkami, orzechami i winegretem
Składniki:
  • 100 g świeżego szpinaku
  • 100 g świeżych truskawek
  • garść orzechów włoskich lub piniowych
  • ocet balsamiczny (1 łyżka)
  • oliwa z oliwek (2 łyżki)
  • miód (1 łyżeczka)
  • sól i pieprz
  • ewentualnie kozi ser (do pokruszenia na wierzch)


Sposób przygotowania:

Orzechy siekamy, ale zostawiamy też większe kawałki, by uprażyć je na suchej patelni.

Liście szpinaku myjemy i suszymy.

Truskawki kroimy w plasterki.

Szpinak układamy na talerzu, a na wierzchu truskawki.

Polewamy wszystko winegretem i posypujemy orzechami.

sałatka-ze-szpinakiem-i-truskawkami