Długowieczność zawsze była marzeniem człowieka. Dzięki postępom w medycynie i farmaceutyce jesteśmy w stanie pokonywać choroby, które w ubiegłych wiekach niezawodnie prowadziły do śmierci. Choć są teorie głoszące, że istnieje „gen długowieczności”, to jednak prawda jest taka, że w głównej mierze (bo aż w 50%) sami jesteśmy odpowiedzialni za to, jak długo uda nam się przeżyć. Pozostałe czynniki, na które nie mamy wpływu to choroby dziedziczne (25-30%) i okres dorastania (25%). Co zatem możemy robić, aby zachować młodość i cieszyć się dobrym zdrowiem do setki, a nawet dłużej?

 

1. Uprawiać aktywność fizyczną. 30 minut ruchu dziennie stanowi podstawę dobrego zdrowia i utrzymania prawidłowej masy ciała.

 

2. Trenując ciało, nie zapomnieć o treningu umysłu. Mózg potrzebuje nowych wyzwań, aby jego struktury nie obumierały. Wystarczy łamigłówka, krzyżówka, sudoku lub nauka jakiegoś tekstu poetyckiego na pamięć.

 

3. Prawidłowo się odżywiać, dbając o wysoką zawartość w diecie antyoksydantów. Dzięki temu organizm otrzyma wszystkie niezbędne mu do prawidłowego funkcjonowania składniki, a masa ciała nie będzie stanowić problemu. Badania naukowe dowodzą, że osoby szczupłe żyją dłużej.

 

4. Nie palić papierosów, nie nadużywać alkoholu, nie sięgać po wszelkie inne używki, gdyż powodują one nieodwracalne niekorzystne zmiany w organizmie.

 

5. Wysypiać się (6-8  godzin snu dziennie). Sen potrzebny jest wszystkim organom, ale przede wszystkim centralnemu układowi nerwowemu, sercu i skórze.

 

6. Otaczać się szerokim gronem znajomych i nie zamykać w domu. Poczucie wzajemności i bezpieczeństwa wpływa na samopoczucie i wygląd, a to bezpośrednio przekłada się na procesy starzenia.

 

7. Uważać na słońce! Jest potrzebne, chociażby do syntezy witaminy D w skórze i pozytywnie wpływa na nastrój, ale w nadmiarze może prowadzić do niekorzystnych zmian w skórze, z rakowymi włącznie.