Aby zachować zdrowie oraz dobrą formę fizyczną i umysłową ważne jest nie tylko odpowiednie przygotowanie produktów spożywczych wysokiej jakości, ale też odpowiednie ich spożywanie. Dziś kilka rad odnośnie tego, jak jeść przygotowaną żywność, by wykorzystać w jak największym stopniu jej walory odżywcze.

 

1. Przestrzegajmy temperatur. Nie powinno się spożywać ani zbyt zimnych, ani zbyt gorących potraw, gdyż mogą one powodować groźne choroby, takie jak wrzody, zapalenie żołądka i dwunastnicy, czy poparzenie przewodu pokarmowego.

 

2. Jedzmy powoli. Posiłek należy spożywać w spokoju, najlepiej bez patrzenia w tym samym czasie w monitor komputera lub ekran telewizora. Szybka konsumpcja oznacza złe pogryzienie pokarmu i łykanie w pośpiechu, które prowadzą do wzdęć, wrzodów i innych zaburzeń pracy przewodu pokarmowego.

 

3. Estetyka jest bardzo ważna. Dbajmy o to, aby potrawy były atrakcyjnie podane i kusiły kolorami oraz urozmaiceniem. Ładnie wyglądające jedzenie wzmaga apetyt i stymuluje wydzielanie soków trawiennych, co pozwala odpowiednio strawić pokarm i przyswoić wszystkie składniki odżywcze.

 

4. Nie przesadzajmy z ilością. Już pierwszy sygnał, że czujemy się najedzeni oznacza, że należy wstać od stołu. Nadmiar pożywienia w żołądku powoduje zaburzenia trawienia (np. refluks) i wzdęcia, a na dłuższą metę zapewnimy sobie też niepotrzebne kilogramy i wałeczki tłuszczu.

 

5. Starajmy się nie popijać posiłków lub robić to w minimalnych ilościach. Płyn rozrzedza soki trawienne, co osłabia działanie enzymów i skutkuje niewykorzystaniem wszystkich składników odżywczych.