Zaczęła się jesień. I choć dziś za oknem nieco przyjemniejsza aura niż wczoraj, to jednak chłodek daje się we znaki, a w głowie już myśl, że zaraz zrobi się szaro, buro i ponuro. W ślad za pogorszeniem pogody przyjdzie spadek dobrego nastroju, dlatego już dziś, zaledwie u progu jesieni, radzimy, co jeść, aby nie dać się depresji. Oto lista sześciu produktów/grup produktów, które warto uwzględnić w menu w ramach profilaktyki antydepresyjnej.

 

1. Kiszonki. Mają w sobie potężną dawkę witaminy C, która wzmocni odporność podczas jesiennych chłodów. Za ich fermentację odpowiadają bakterie kwasu mlekowego, które mają dobroczynny wpływ na jelita i układ immunologiczny.

 

2. Skoro już wspomnieliśmy o bakteriach kwasu mlekowego, to warto im poświęcić osobny punkt, bo wśród nich są też takie, które bardzo aktywnie wpływają na skład mikroflory jelit, a zatem na odporność i efektywną pracę układu pokarmowego, a także zwalczają patogeny. Fermentowane napoje mleczne to ich źródło, sięgamy więc po jogurty, kefiry, maślanki.

 

3. Tłuste ryby morskie i tran. Obecne w nich kwasy tłuszczowe omega-3 to wspaniałe paliwo dla układu nerwowego, skutecznie chroniące przed depresją. Do tego znajdziemy tu selen, bardzo ważny dla odporności, a także miedź, cynk i pełnowartościowe białko.

 

4. Żywność nisko przetworzona. Pod tym pojęciem kryją się produkty zbożowe z pełnego ziarna, rośliny strączkowe, orzechy, mleko, jaja, mięso. W tej grupie produktów znajdziemy szereg substancji, stymulujących pracę układów nerwowego i odpornościowego, takich jak witaminy z grupy B, foliany, magnez, cynk, miedź, lecytyna, kwasy tłuszczowe omega-3.

 

5. Błonnik pokarmowy. Daje uczucie sytości, dzięki czemu nie sięgamy po tłuste i obfitujące w cukry proste przekąski. Wspomaga pracę układu pokarmowego, usuwa toksyny i kwasy żółciowe, a także cholesterol.

 

6. Zupy warzywne, najlepiej tzw. kremy. Są sycące, a przy tym niskokaloryczne. Wspaniale rozgrzewają, szczególnie jeśli dodamy do nich nieco ostrzejszych przypraw, np. imbir, curry, paprykę. Zawarte w nich witaminy i błonnik pokarmowy to doskonałe paliwo dla układu nerwowego i pokarmowego.