O tym, że podjadanie jest niebezpieczne, nie trzeba nikogo przekonywać. Są to dodatkowe porcje jedzenia, często bardzo kalorycznego, nad którymi trudno jest zapanować. Sięganie po przekąski staje się odruchowe, a nadmierne ilości kalorii coraz skuteczniej zmniejszają ubrania.

slodycze

Jak sobie poradzić z tym problemem? Pierwszym krokiem jest zdanie sobie sprawy ze swoich działań, co nie zawsze jest łatwe. Następnie należy zastanowić się dlaczego sięgamy po przekąski. Jednym z głównych powodów jest nieregularne spożywanie posiłków. Często, zwłaszcza w pierwszej połowie dnia, omijane posiłki, przez brak czasu, apetytu czy wypijanie dużych ilości kawy, przypominają o sobie w postaci chęci do zjedzenia „czegokolwiek”. Wtedy stężenie cukru we krwi się zmniejsza, aż do powstania napadów głodu i trudnego do opanowania apetytu. Nie służy to zdrowiu, ani dobremu samopoczuciu. Nakładanie większych porcji, dojadanie wszystkim, co znajduje się w zasięgu wzroku, powoduje późniejsze uczucie przejedzenia i ciężkości.

Jak wyeliminować podjadanie?

  • W miarę regularne jedzenie 3 – 5 posiłków w ciągu dnia. Nie muszą być dużej objętości, ale ważne, żeby dostarczały substratów do funkcjonowania organizmu.
  • W trakcie jedzenia posiłków, powinno się zrobić przerwę od wszystkich innych czynności. Wtedy organizm ma szansę na dokładne strawienie jedzenia oraz wysłanie informacji do mózgu o sytości.
  • Między posiłkami dobrze jest pić wodę mineralną, herbaty owocowe lub ziołowe. Słodzone napoje, soki, kawy czy napoje energetyzujące, przez zachwiania glikemii mogą przyczyniać się do sięgania po przekąski.
  • Gdy już pojawi się chęć na niezbyt zdrową przekąskę warto jest zamienić ją na garść orzechów, bakalii, owoców czy warzyw. Oprócz uczucia sytości, dadzą one energię do dalszego działania. Warto jest również wyeliminować przekąski z listy zakupów. Jeżeli nie będzie ich w domu czy pracy, to nie będzie możliwości po nie sięgać.
  • Innym sposobem jest odwracanie swojej uwagi od przekąsek. Często są łupem w wolnym czasie, podczas oglądania telewizji czy w chwilach odpoczynku. Warto jest wtedy zająć się czymś, np. pójść na spacer, basen czy zająć się swoim hobby.