Sezon na bakłażany w pełni. Królują na straganach i w supermarketach, a w związku z tym również na naszych stołach. Dziś nieco informacji na temat pochodzenia, wartości odżywczych i wykorzystania tego niekwestionowanego warzywnego króla sierpnia i wczesnej jesieni.

 

Bakłażan wywodzi się z Afryki, Indii i Półwyspu Arabskiego. Należy do rodziny psiankowatych, jest rośliną jednoroczną. Część jadalna to botanicznie owoc, a dokładnie jagoda. Ma skórkę koloru fioletowego, choć bywają też odmiany białe lub zielone. Owoce osiągają rozmiary od 10 do 30 cm i przeciętnie ważą około 300g, jednak zdarzają się okazy o masie nawet do 1 kg.

 

Rozpatrując wartość odżywczą bakłażana przede wszystkim trzeba powiedzieć o antocyjanach, czyli najsilniejszych w przyrodzie przeciwutleniaczach, którym warzywo to zawdzięcza swój piękny kolor. Drugim związkiem o charakterze antyoksydacyjnym jest nasunina, cenna również dlatego, że chroni błony komórkowe. Ponadto bakłażan to źródło witamin (m.in. C, K, B6, kwasu foliowego), składników mineralnych (m.in. magnezu, potasu, manganu, miedzi), fitosteroli i błonnika pokarmowego. Dodatkową zaletą jest niska wartość energetyczna – zaledwie 24 kcal w 100g.

 

Dzięki wyżej wymienionym składnikom odżywczym warzywo to pełni szereg funkcji zdrowotnych: ma właściwości detoksykacyjne, chroni przed nowotworami, poprawia przemianę materii, korzystnie oddziałuje na pracę układu krwionośnego, obniża poziom cholesterolu we krwi i ciśnienie tętnicze, a także wspomaga organizm podczas kuracji antybiotykowych. Niestety jest raczej ciężkostrawne, więc nie zaleca się go osobom mającym problemy z układem pokarmowym.

 

Kupując bakłażana należy zwrócić uwagę na to, aby skórka była jędrna, a miąższ twardy. Nie może być widocznych plam, przebarwień, a warzywo powinno delikatnie pachnieć i ładnie błyszczeć.

 

Jeśli już jesteśmy posiadaczami dorodnego egzemplarza, nie pozostaje nic innego, jak przyrządzić z niego coś pysznego, a trzeba przyznać, że bakłażan to bardzo wdzięczny obiekt kulinarny. Można z niego przygotowywać wszelkiego rodzaju zapiekanki, gulasze warzywne i sosy. Można go obsmażać w panierce, faszerować, dusić itd. Warto dodać, że doskonale komponuje się ze składnikami wyrazistymi w smaku oraz ziołami.

 

bakłażan