Węglowodany  to związki organiczne, które są podstawowym źródłem energii wykorzystywanej przez nas do utrzymania stałej temperatury ciała i pracy całego organizmu. Uważa się, że są one również materiałem budulcowym komórek.

Najwięcej możemy ich znaleźć w ziemniakach, burakach cukrowych, ziarnach (zbożach, ryżu, kukurydzy), owocach czy nasionach roślin strączkowych (fasola, bób, groch, soczewica, soja). Dlaczego jednak powinno się ich unikać?

a1
Rozróżniamy 2 rodzaje cukrów.
Podobnie jak cukry proste węglowodany złożone przekształcane są w glukozę. Węglowodany złożone stanowią podstawowe paliwo dla naszego mózgu i nie może ich zabraknąć w zrównoważonej diecie. Dlatego uznawane są za te dobre. Co więcej, są one także wspaniałym źródłem błonnika, który odgrywa ogromną rolę w procesach trawiennych, zapewnia prawidłowe funkcjonowanie jelit oraz pomaga w procesie odchudzania. Nie powinniśmy zatem rezygnować z niego w naszym codziennym menu. Poniżej przedstawiamy krótką listę węglowodanów, które z powodzeniem włączyć możemy do naszego jadłospisu.

Dobre węglowodany:

  • Owsianka
  • Pełnoziarniste płatki
  • Pełnoziarniste pieczywo
  • Brązowy ryż
  • Pełnoziarnisty makaron
  • Rośliny strączkowe
  • Różnego rodzaju kasze
  • Warzywa i owoce
 Złe węglowodany:
  • Produkty z białej mąki
  • Słodzone napoje
  • Słodycze
  • Ciasta, desery
  • Biały ryż, biały makaron
  • Produkty przetworzone