Witamina B5 inaczej kwas pantotenowy, to jedna z tych witamin, o której niewiele się mówi, a jest bardzo potrzebna naszemu organizmowi.

Zapotrzebowanie dobowe: kobiety i mężczyźni 4-7 mg.

Rola: produkcja koenzymu A, hormonów nadnercza i przeciwciał, przemiany energetyczne węglowodanów, prawidłowy metabolizm komórek skóry i nerwowych.

Zwiększone zapotrzebowanie: stres, choroby układu trawienia, rekonwalescencja po urazach i ciężkich chorobach, dieta bogata w cukry i produkty wysoko przetworzone.

Objawy niedoboru: zaburzenia trawienia, skurcze mięśni, bóle i sztywność stawów, siwienie i wypadanie włosów, pęknięcia w kącikach ust i oczu, zmęczenie i podatność na infekcje.

Skutki nadmiaru: raczej nie występują.

Interakcje: umożliwia syntezę wit. D.

Źródła: ciemne mięso drobiowe, owoce morza, wątróbka, żółtka jaj, pełnoziarniste produkty zbożowe, orzechy ziemne, soja i inne nasiona roślin strączkowych, brokuły, awokado, grzyby.

Witamina B5 rozkłada się pod wpływem ogrzewania i mrożenia, środowiska zasadowego i kwaśnego (dodatek odpowiednio: sody oczyszczonej i np. octu), wypłukiwania przy gotowaniu oraz przemysłowego przetwarzania żywności, m.in. rozdrabniania.

B5-vitamin