Z dnia na dzień robi się coraz zimniej, padają deszcze, wieje silny i coraz chłodniejszy wiatr. W takich warunkach naprawdę łatwo o przeziębienie, dlatego trzeba zacząć dbać o odporność organizmu. Odpowiednia dieta, bogata w warzywa i owoce, skutecznie pomaga nie dać się chorobie. Szczególną uwagę należy zwrócić na dostarczenie sobie witaminy C w wymaganej dawce (dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę dla dorosłej osoby wynosi od 60 do 100 mg dziennie, w zależności od płci, aktywności fizycznej, stanu fizjologicznego (np. ciąża, laktacja, przewlekła choroba)).

wit C

Badania naukowe dowodzą, że niedobór witaminy C prowadzi do spadku odporności na patogeny, natomiast zwiększone jej spożycie poprawia parametry układu immunologicznego. Nie można jednak traktować witaminy C jako leku na całe zło, nie wpływa bowiem na częstość występowania infekcji, a jedynie na skrócenie czasu trwania choroby i osłabienie jej oddziaływania na organizm.

Warto również wiedzieć, że nadmiar tej witaminy jest wydalany z moczem, toteż nawet kilkukrotne przekroczenie zalecanej dawki nie powoduje negatywnych skutków dla organizmu.

A gdzie spotkamy witaminę C? Najwięcej jest jej w ogórkach i kapuście kiszonej, czarnych porzeczkach, zielonych i żółtych warzywach.