Żurawiny są wciąż mało rozpowszechnionym owocem. Te owoce przypominające jagody lub borówki są głównie znane z jej suszonej formy. Mało kto zdaje sobie sprawę z ich zdrowotnych właściwości, a zawarte w nich składniki przyczyniają się do zmniejszenia ryzyka próchnicy, wrzodów żołądka, infekcji dróg moczowych, a także chorób serca.

56

Prozdrowotne działanie żurawiny zawdzięczają zawartych w nich przeciwutleniaczom i naturalnym barwnikom. Są źródłem błonnika pokarmowego, a także witamin (B1, B2, B6, C, E, karoten) i składników mineralnych takich jak sód, potas, fosfor, wapń, magnez, jod czy żelazo oraz flawonoidów (ściślej mówiąć poliantocyjanidów), które pełnią funkcję silnych przeciwutleniaczy. Żurawiny mogą być spokojnie zalecane, żeby uzupełniać powyższe składniki.

Należy jednak uważać na suszone żurawiny, do których dodawane są cukry, tłuszcze czy składniki konserwujące takie jak dwutlenek siarki.

Uważa się, że żurawiny mają właściwości antybakteryjne i przeciwgrzybicze, a szczególnie polecane są w profilaktyce lub wspomaganiu leczenia zakażeń układu moczowego oraz chorób układu krążenia (podtrzymują stężenie „dobrego” cholesterolu HDL).