imagesDziś zajmujemy się problemem płodności mężczyzn oraz możliwością ich eliminowania za pomocą odpowiedniego menu. Temat jest ważny, gdyż według danych Ministerstwa Zdrowia co 6 para w Polsce ma kłopoty z zajściem w ciążę. Światowe statystyki są podobne, w związku z czym WHO uznało bezpłodność za chorobę cywilizacyjną.

 

Badania naukowe niezbicie dowodzą, że istnieje silna korelacja między dietą a płodnością – dotyczy to zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Ponadto naukowcy dowiedli, że wysokie BMI wiąże się z małą ruchliwością plemników, a poziom tkanki tłuszczowej u mężczyzn znacznie bardziej wpływa na metabolizm i pracę układu hormonalnego niż u kobiet. Do tego dochodzi palenie papierów, które wciąż jest domeną mężczyzn, nadużywanie alkoholu, brak ruchu i upodobanie do tłustych potraw. Teraz już rozumiecie, dlaczego nasz wpis dedykowany jest mężczyznom? :)

 

Każdy Pan, który poważnie myśli o posiadaniu dzieci powinien zmodyfikować swój jadłospis według podanych poniżej wskazówek:

 

1. Zastąpić tłuszcze nasycone tłuszczami jedno- i wielonienasyconymi, dbając o odpowiednią proporcję kwasów omega-3 do omega-6 (omega-3 powinno być więcej). Oznacza to jedzenie oliwy z oliwek, oleju lnianego, rzepakowego i sojowego, a rezygnację/ograniczenie smalcu, utwardzanych margaryn, potraw smażonych zanurzeniowo i produktów cukierniczych.

 

2. Spożywać odpowiednie ilości witaminy C, gdyż wywiera ona ochronny wpływ na materiał genetyczny, zapobiegając jego utlenianiu oraz uczestniczy w syntezie hormonów steroidowych. Witaminę C znajdziemy m.in. w czarnej porzeczce, truskawkach, aceroli, owocach dzikiej róży, natce pietruszki i papryce.

 

3. Drugą ważną dla możliwości prokreacyjnych witaminą jest witamina E. Jej właściwości przeciwutleniające i zmniejszające stan zapalny pozytywnie wpływają na jakość nasienia. Obecna jest przede wszystkim  w olejach roślinnych, orzechach i migdałach, jajkach i zielonych warzywach.

 

4. Na poprawę płodności wpływa też obecny w pomidorach, czerwonych grejpfrutach i owocach dzikiej róży likopen.

 

5. Panowie powinni też spożywać odpowiednie ilości cynku, bowiem bierze on udział w tworzeniu spermy i podtrzymywaniu jej żywotności. Ponadto jako przeciwutleniacz chroni plemniki. Niedobór cynku w organizmie mężczyzny powoduje zmianę wydzielania poszczególnych składników w spermie, co jest niekorzystnym zjawiskiem. Cynk występuje w imbirze, orzechach ziemnych, ostrygach, krewetkach, zielonym groszku i pestkach dyni. Uwaga tylko na ilości – nadmiar cynku jest szkodliwy.