Polacy często jedzą na śniadanie kanapki, a do nich obowiązkowo musi być tłuszcz. W tym miejscu pojawia się pytanie, czym powinno się smarować chleb, masłem czy margaryną?

Butter curl on a knife

Wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego zawierają cholesterol oraz nasycone kwasy tłuszczowe. Właśnie obecność tych tłuszczów jest największym zarzutem wobec masła. Jedzenie dużych ilości cholesterolu i nasyconych kwasów tłuszczowych przyczynia się do zwiększenia stężenia cholesterolu całkowitego w surowicy krwi, a także niekorzystnych frakcji VLDL oraz LDL oraz powoduje zwiększenie krzepliwości krwi, wzrost ciśnienia tętniczego czy zaburzenia rytmu serca. Z powodu podwyższonych tych parametrów, na choroby układu krążenia przedwcześnie aż 1/4 Polaków. Z drugiej zaś strony tłuszcz z masła bardzo łatwo się wchłania, dlatego jest zalecany w zaostrzeniach chorób układu trawiennego. Należy też pamiętać, że masło, to jest tłuszcz, który zawiera 82 g tłuszczu w 100 g produktu. Każdy produkt, który ma go mniej, nie jest masłem. Nie wolno dać się zwieść podobnym opakowaniem czy nazwą.

Margaryny mogą mieć bardzo różny skład kwasów tłuszczowych. Głównie są wytwarzane z surowców roślinnych, dlatego zawierają kwasy nienasycone. Wydawać by się mogło, że są dużo zdrowsze od masła. Jednak w naturze tłuszcze nienasycone mają płynny charakter, dlatego muszą zostać utwardzone. Najpopularniejsza metoda utwardzania tłuszczów przyczynia się do powstawania kwasów tłuszczowych trans, które jeszcze bardziej zwiększają cholesterol niż masło. Zdrowe są te, w których zawartość tych kwasów jest poniżej 1 g w 100 g. Jeśli takiej informacji na opakowaniu nie ma, to lepiej jest nie jeść takiego produktu.

Są też margaryny, które zawierają stnole i sterole roślinne, które zapobiegają wchłanianiu cholesterolu i przyczyniają się do zmniejszania stężenia cholesterolu w surowicy krwi, np. Flora czy Benecol.

Zgodnie ze zwyczajowym śródziemnomorskim trybem żywienia, chleb macza się w oliwie z oliwek, co jest dużo zdrowsze. Jednak łatwo jest zjeść w ten sposób za dużo tłuszczu.

Co jest zdrowsze, trudno powiedzieć. Zarówno masło, jak i margaryna, ma swoje wady i zalety. Dlatego tłuszcz do smarowania należy wybierać zgodnie ze swoimi potrzebami i smakiem.