Często o odporność zaczynamy dbać kiedy już czujemy zbliżającą się infekcję. Niestety wtedy może być już za późno, żeby wzmocnić swój organizm. Za odporność odpowiada układ immunologiczny. Tylko dbając o niego można ustrzec się przeziębień, ale również ciężkich chorób np. takich jak nowotwory.

odporność

Układ immunologiczny, inaczej odpornościowy stworzył swoje struktury takie jak migdałki, grasica, węzły chłonne, a także znajdują się w innych narządach takich jak śledziona, szpik kostny czy jelitach. To właśnie z jelit pochodzi 70% naszej odporności. Jedząc można zarówno dbać, jak i niszczyć swoją odporność. Dlatego dieta jest tak ważna.

Powierzchnia jelit jest pokryta dobroczynną florą bakteryjną, która nie tylko chroni organizm przed chorobami, ale również produkuje niektóre witaminy z grupy B. Spożywając codziennie 5 porcji warzyw lub/i owoców, dostarcza się odpowiednią porcję błonnika pokarmowego, który naturalną pożywką dla tych bakterii. Nie dostarczanie błonnika lub nie dostarczanie żadnego pokarmu (głodzenie się), powoduje zmniejszanie odporności i większe ryzyko zachorowań.

Przejadanie się przyczynia się do dłuższego kontaktu jedzenia z powierzchnią jelit, co zwiększa ich szansę na przedostanie się do organizmu. Nie należy zatem zjadać większych porcji niż żołądek jest w stanie pomieścić.

Organizmy patogenne żywią się głównie cukrami prostymi. Dieta, której podstawą są zwykłe makarony, biały chleb, słodycze, gazowane słodzone napoje, może doprowadzić do zniszczenia dobroczynnej flory bakteryjnej. Wtedy drobnoustroje chorobotwórcze bez problemu dostaną się do organizmu.

Ważne jest również spożywanie odpowiedniej ilości płynów. Wszystkie produkty przemiany materii łatwiej i szybciej są usuwane przy wzmożonej pracy nerek. Nie tylko toksyny z tytoniu czy bezwartościowych produktów są  sprawniej wydalane, ale również witaminy i składniki mineralne. Dlatego ważny jest umiar i uzupełnianie swojej diety w odpowiednie produkty.

Kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3 mają działanie przeciwzapalne. Często w okresie zimowym skóra staje się wysuszona i czasem swędzi. Jest to objaw niedoboru kwasów tłuszczowych. Źródłem tych kwasów są tłuste ryby morskie (np. łosoś, dorsz, tuńczyk), oleje roślinne (np. oliwa z oliwek, olej rzepakowy) oraz nasiona niektórych roślin czy orzechy.

Warto jest uzupełniać dietę tradycyjnymi dodatkami, które mogą wspierać odporność. Należą do nich zielona herbata, cynamon, kurkuma, czosnek, miłorząb japoński, imbir, oregano, tymianek , mniszek lekarski, żeń-szeń i wiele innych. Nie wszystkie reklamowane preparaty faktycznie mają wspierające działanie na układ odpornościowy. Nie należy zatem opierać swojej diety o jeden super-składnik, ale żeby cała dieta była zdrowa, gdyż organizm jest złożonym tworem i działanie jednotorowe może nie być skuteczne.

Poza dietą należy dbać o codzienną aktywność fizyczną, która wg badań wspiera odporność, a produkowane podczas ćwiczeń fizycznych endorfiny, poprawiają nastrój. Dbanie o porządek i wietrzenie pomieszczeń również ma swoje uzasadnienie. Życie w czystym środowisku, pozbawionym drobnoustrojów chorobotwórczych i toksyn, nie daje możliwości zachorowania.