Pity w czystej postaci zakwas z buraków jest nieocenionym źródłem witaminy C i witamin z grupy B. Dodatkowo znajdziemy tam łatwo przyswajalny kwas foliowy, żelazo, wapń, potas i magnez. Kwas mlekowy i błonnik działają korzystnie na układ trawienny, pobudzając pracę jelit, odtruwając i oczyszczając organizm z toksyn.

Składniki:

– buraki
– czosnek (unikaj chińskiego, wybieraj polski, pachnący, świeży)
– liście laurowe, ziele angielskie, całe ziarenka pieprzu, sól morska

Przygotowanie:

  1. Przygotuj słoną zalewę: 1 łyżka soli na litr przegotowanej wody.
  2. Buraki obierz, opłucz i pokrój w cienkie ćwierć plasterki.
  3. Obierz czosnek ‒ przynajmniej 4 ząbki.
  4. Wkładaj buraki, czosnek, liście laurowe, ziele i pieprz do 3/4 wysokości słoika. Liczba buraków zależy od ich wielkości i wielkości słoja. Całość zalej słoną wodą. Słój przykryj czystą ściereczką lub serwetką i obwiąż gumką.
  5. Pozostaw w temperaturze pokojowej na minimum 5 dni. Im cieplej jest w pomieszczeniu, tym szybciej zakwas będzie gotowy.
  6. Po 2‒3 dniach możemy przemieszać buraki łyżką. Piana na wierzchu jest wynikiem naturalnego procesu, nie powinna niepokoić.
  7.  Po 5 dniach płyn powinien mieć mocno bordowy, głęboki kolor, przejrzysty i klarowny. Smak lekko winny, kapkę słodki, słony, cierpki, kwaśny… Gotowy płyn przelej do czystego naczynia, zamknij i trzymaj w lodówce. Pij codziennie tyle, na ile masz ochotę, a w międzyczasie szykuj kolejny słój – w końcu cała zima przed nami. Na zdrowie!