Z domowym jogurtem jest tak, że jak raz go spróbujesz, to już nie sięgniesz po sklepową wersję. Masz pewność co do jego składu, wartości odżywczych, a także możesz oszczędzić pieniądze i czas. A co najważniejsze jego smak jest o niebo lepszy!

jogurt_naturalny

Kremowy, aksamitny, wyrazisty – domowy jogurt. Najlepiej smakuje schłodzony. Przygotowuje się go błyskawicznie i z poprzedniej porcji domowego jogurtu możesz przygotować kolejną. Możesz go dodawać do zup, sosów, jeść z płatkami owsianymi albo na jego bazie przygotowywać koktajle owocowe. Równie dobrze smakuje bez dodatków.

Jogurt jest bardzo wartościowym produktem ze względu na zawartość wapnia, który wzmacnia kości. Dzięki żywym kulturom bakterii doskonale wpływa na florę jelitową i stan skóry. Jest lekkostrawny i niskokaloryczny, dlatego osoby będące na diecie powinny często po niego sięgać. Jogurt naturalny pobudza system obronny organizmu, tworząc naturalną obronę przed szkodliwymi bakteriami. Lekarze często zalecają jedzenie jogurtów podczas kuracji antybiotykowej, bo bakterie mlekowe zawarte w jogurcie pomagają odbudować florę bakteryjną jelit, którą narusza działanie antybiotyku. Poza tym regularne jedzenie jogurtu naturalnego obniża cholesterol we krwi. I jeszcze jeden argument za samodzielnym przygotowywaniem jogurtu: kupne jogurty (zwłaszcza owocowe) zawierają dużo cukru.

Jak wykonać samodzielnie jogurt?

Aby przygotować swój pierwszy domowy jogurt, potrzebujesz pudełeczka jogurtu naturalnego lub porcji domowego jogurtu, jeśli ktoś z twoich przyjaciół już taki wyprodukował – bo od czegoś trzeba zacząć. Potem jest już prosto: kolejny jogurt przygotujesz na bazie swojego własnego.

Składniki:

– 125 ml jogurtu naturalnego
– 1 litr mleka (możesz użyć każdego krowiego mleka o różnej zawartości tłuszczu)
– termometr cukierniczy

Przygotowanie:

Do garnka wlej mleko. Podgrzej do 40 stopni. Zdejmij z ognia i wlej jogurt. Dokładnie wymieszaj. Przykryj garnek pokrywką, zawiń w koc i odstaw w ciepłe miejsce na 8 godzin. Latem czas się skróci nawet do 4‒5 godzin, to zależy od temperatury w pokoju. Po tym czasie jogurt przechowuj w lodówce. Kolejną porcję jogurtu przygotuj w ten sam sposób, ale z wykorzystaniem już swojego domowego jogurtu.

Podawaj z domową granolą i sezonowymi owocami albo miksuj z orzechami i bananem. Używaj do zup, sosów, dipów lub po prostu jedz sam – smakuje super!