Dziś prezentujemy zasadę 7 U opracowaną przez Profesora Stanisława Bergera, założyciela Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Zasada ta dotyczy tego, co robić, aby prowadzić zdrowy styl życia.

1 U – Urozmaicenie –> należy dążyć do tego, aby w każdym posiłku znalazły się produkty ze wszystkich grup. To zagwarantuje odpowiednią podaż wszystkich składników odżywczych.

2 U – Umiarkowanie –> nie należy jeść ani za mało, ani za dużo. Wskaźnikiem powinna być prawidłowa stała masa ciała. Jeśli zaobserwujemy, że się zmienia, skorygujmy ilości spożywanych pokarmów.

3 U – Uregulowanie –> regularność to klucz do utrzymania stałej masy ciała i dobrego samopoczucia. Posiłki powinny być spożywane o stałych porach, a ich wielkość i jakość również powinny utrzymywać się na podobnym poziomie.

4 U – Umiejętność przygotowywania pożywienia –> techniki kulinarne mają istotny wpływ na jakość i wartość odżywczą posiłków. Zbyt długie gotowanie powoduje straty witamin, a panierowanie i smażenie zanurzeniowe zwiększa wartość energetyczną nawet najchudszego mięsa.

5 U – Uprawianie sportu –> aktywność fizyczna jest niezbędna. Należy dostosować ją do własnych możliwości i stanu zdrowia, jednak nawet godzinny spacer jest lepszy niż nic.

6 U – Unikanie nadmiaru –> wszystko jest dla ludzi, jednak w odpowiednich ilościach. Strzeżmy się przesady!!!!

7 U – Uśmiechnij się –> pogoda ducha i pozytywne nastawienie do świata sprzyjają utrzymaniu dobrego zdrowia przez całe życie i znacznie je wydłużają. Są na to dowody naukowe!!! :)